Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik’inde tartıştığı erdem, eylem, mutluluk, haz, ilke gibi temel kavramlar ele alınacak, karakter erdemleri ile düşünce erdemleri arasındaki ayırım açık kılınacak ve zor praktike’nin (pratik yaşam) neliği ortaya konulacaktır.
Immanuel Kant’ın Pratik Aklın Eleştirisi adlı yapıtında sözünü ettiği ahlak yasasının Kant tarafından nasıl türetildiği gösterilecek, aklın zorunlulukla yasaya işaret ettiğinin altı çizilecektir.
Seçilmiş yapıtlarından hareketle Nietzsche’nin ele aldığı kimi kavramlar (sözgelimi “bengi-dönüş”, “amor fati”) ile sözünü ettiği “insan türleri” ele alınacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
ÖÇ1. felsefe tarihine ilişkin temel problemleri tanır ve tartışır. | 3,9,7 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ2. felsefe metinlerini okumaya ve çözümlemeye ilişkin yetkinlik kazanır. | 1,2 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ3. Aristoteles etiğinin temel kavramlarını bilir. | 5,7,9 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ4. Kant etiğinin temel kavramlarını bilir. | 5,7,9 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ5. Nietzsche’nin kimi yapıtlarını gidişleri gelişli değerlendirir, tartışır. | 5,7,9 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ6. Etik, Ahlak, Moral gibi kavramları birbirinden ayırır. | 1,5 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ7. Etiğin nesnesini tanır; ve bu nesnenin yapısını bilir. | 1,5 | 1,2,3 | A,C |
ÖÇ8. her tek bilgi alanında o bilgi alanının nesnesi göz önünde bulunduruldukta o bilgi alanından beklenecek kesinliği saptar. | 2 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 |
Aristoteles, Nicomachean Ethics I –IX
Dostluk Türleri (Nikomakhos’a Etik VIII - IX) |
|
3 | Aristoteles, Nikomakhos’a Etik II: pathos, dynamis, heksis, arête; mesotes, hypolepsis, elleipsis. | |
4 | Aristoteles, Nikomakhos’a Etik III: isteyerek-istemeyerek yapma; prohairesis, andreia, sophrosyne; Book IV: eleuteria, megaloprepeia, megalopsykhia ve öteki etik erdemler. | |
5 | Aristoteles, Nikomakhos’a Etik V: dikaiosyne | |
6 | Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft (Critique of Practical Reason): kategorik imperatifin türetilmesi | |
7 | Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft: kategorik imperatifin türetilmesi | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft: kategorik imperatifin türetilmesi | |
10 | Immanuel Kant, Kritik der praktischen Vernunft: kategorik imperatifin türetilmesi | |
11 | Nietzsche, KSA 4: Also sprach Zarathustra | |
12 |
Nietzsche,KSA 5: Jenseits von Gut und Böse, Zur Genealogie der Moral
(Beyond Good and Evil, On Genealogy of Morals) |
|
13 | Nietzsche,KSA 5: Jenseits von Gut und Böse, Zur Genealogie der Moral | |
14 | Nietzsche,KSA 5: Jenseits von Gut und Böse, Zur Genealogie der Moral | |
15 | SON SINAV |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Diğer Kaynaklar |
Aristoteles, Eudemos’a Etik, trans. by Saffet Babur 1st edition. (Ankara: Dost Kitabevi
Yayinlari, 1999). Aristoteles. Nikomakhos’a Ethik, Çev. S. Babür, Ankara: Bilgesu Yayınları. Aristotle, Nicomachean Ethics, tans. By Joe Sachs (Focus Philosophical Library, 2002). Kant, Immanuel, Kritik der praktischen Vernunft, (Die drei Kritiken, Suhrkamp) Kant, Immanuel, Pratik Aklın Eleştirisi, Çev. Ioanna Kuçuradi, TFK Yayınları, Nietzsche, KSA 4: Also sprach Zarathustra Nietzsche,KSA 5: Jenseits von Gut und Böse, Zur Genealogie der Moral Nietzsche, On the Genealogy of Morals, trans. By Walter Kaufmann (with R. J. Hollingdale) (Vintage Books Editions, 1989) Nietzsche, Beyond Good and Evil: Prelude to a Philosophy of the Future, trans. By Walter Kaufmann |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Ödev | 2 | 20 |
Son Sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar. | X | |||||
2 | Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur | X | |||||
3 | Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır. | X | |||||
5 | Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır. | X | |||||
6 | Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir. | X | |||||
7 | Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir. | X | |||||
8 | Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
9 | Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır. | X | |||||
10 | Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Son Sınav | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |