Bu ders, kültürel çalışmaların gelişimini, Klasik Sosyal Kuram ve Çağdaş Sosyoloji Kuramları çerçevesinde ele almaktadır. Gündelik yaşamdaki konu ve uygulamaların, gündelik yaşama yönelik anlayışımızı nasıl biçimlendirdiğini, öncü kuramcılara dayandırarak ortaya koymaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Kültürel metinleri, popüler ve gündelik olanla ilişkilendirir. | 1, 3, 4, 7, 8 | 1, 2, 8, 15 | A, C |
2) Kültürün Tarih, Ekonomi, Siyaset, Sosyoloji, Felsefe, Antropoloji ve Edebiyat gibi alanlardan beslendiğini kavrar. | 1, 3, 4, 7, 8 | 1, 2, 8, 15 | A, C |
3) Kültürel uygulamalar ve anlamların nasıl üretildiğini, yayıldığını ve değiştirildiğini bilir. | 1, 3, 4, 7, 8 | 1, 2, 8, 15 | A, C |
4) Kültürel uygulamaları, temsilleri, kimlikleri ve iktidar unsurunu analiz eder, bu konulara yönelik ilgi ve bilgi sahibi olur, eleştirel bakabilir. | 1, 3, 4, 7, 8 | 1, 2, 8, 15 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kültürel çalışmalara giriş: Kültür nedir? Kültürel çalışmalar nedir? Kültürel metinler ve uygulamalar, nasıl farklı anlamlar ve değerler iletir? | |
2 | Klasik Sosyal Kuram’da kültür (Emile Durkheim ve Max Weber’e dair temel görüşler) | Alkin, R. C. (2014). Introduction to the Relationship between Modernity and Sociology in Specific to Emile Durkheim and Max Weber’s Studies. European Scientific Journal, 10(5), 1–11. |
3 |
Klasik Sosyal Kuram’da kültür (devam ediyor) (Karl Marx ve Georg Simmel’e dair temel görüşler)
Marksist altyapı-üstyapı ilişkisi çerçevesinde Gökdelen hakkında tartışma |
“Precarity”, “Precarious”:
Mckenzie, L. (2017). The rich, the rich, we’ve got to get rid of the rich. Clinical Psychology Forum, 297, 8–12.
Yücel, T. (2016). Gökdelen. İstanbul: Can Yayınları
|
4 |
Klasik Sosyal Kuram’da kültür (Karl Marx ve Georg Simmel’e dair temel görüşler) (devam ediyor)
|
Geczy, A., & Karaminas, V. (2015). Fashion’s Double : Representations of Fashion in Painting, Photography and Film. Bloomsbury Academic.
|
5 | Zevk, kimlik, indirgeme, sosyal adaletsizlik, eşitsizlik ve yabancılaşma kaynağı olarak tüketim kültürü |
Veblen, T. (2007). The Theory of the Leisure Class. OUP Oxford, Chapter 4: Conspicious Consumption
To comprehend the “Diderot Effect”: Denis D. (1769) Regrets on parting with my old dressing gown, https://www.marxists.org/reference/archive/diderot/1769/regrets.htm
Why new things make us sad - BBC REEL, https://www.youtube.com/watch?v=hUNxBSiV4ZY
|
6 | Zevk, kimlik, indirgeme, sosyal adaletsizlik, eşitsizlik ve yabancılaşma kaynağı olarak tüketim kültürü (devam ediyor); Tüketim ideolojisi çerçevesinde Kumru ile Kumru hakkında tartışma |
Alderson, A. S., & Katz-Gerro, T. (2016). Compared to Whom? Inequality, Social Comparison, and Happiness in the United States. Social Forces, 95(1), 25. https://doi-org.lproxy.yeditepe.edu.tr/10.1093/sf/sow042
Yücel, T. (2016). Kumru ile Kumru, İstanbul: Can Yayınları |
7 | Modern Sosyolojik Kuram: Frankfurt Okulu kuramcıları (Odak: Theodor Adorno ve Walter Benjamin) | |
8 | VİZE SINAVI | |
9 | Modern Sosyolojik Kuram: Frankfurt Okulu kuramcıları (Odak: Theodor Adorno ve Walter Benjamin) (devam ediyor) | Murray, M. (2005). Nothing happening: Warhol and the negative dialectics of subversion. European Journal of American Culture, 24(1), 61–83. https://doi-org.lproxy.yeditepe.edu.tr/10.1386/ejac.24.1.61/1 |
10 | Modern Sosyolojik Kuram (devam ediyor): Michel Foucault ve iktidar anlayışı |
What is Foucault's Panopticon? An Introduction to a Revolutionary Theory, https://www.youtube.com/watch?v=uFbywfzu-jI
Aux origines du panoptique/Décryptage (İngilizce altyazılı), https://www.youtube.com/watch?v=gUoomlneIkw
|
11 |
Modern Sosyolojik Kuram (devam ediyor): Erving Goffman ve The Presentation of Self in Everyday Life (Gündelik Hayatta Benliğin Sunumu) and Michel de Certau-Gündelik olanı yeniden kazanmak
Gündelik yaşam: Gündelik tecrübeleri meydana getiren ayrıntılar (Moda, yemek, alışveriş, israf, kahkaha, selfie/özçekim, vs.) |
Sheringham, M. (2006). Everyday Life : Theories and Practices From Surrealism to the Present. OUP Oxford.
Derek, C. M. (2020) Selfie consumerism in a narcissistic age, Consumption Markets & Culture, 23:1, 21-43, DOI: 10.1080/10253866.2018.1467318 |
12 | Modern Sosyolojik Kuram (devam ediyor): Modernden post-moderne geçiş mi? Odak: François Lyotard ve Jean Baudrillard | Powell, J. L. (2012). Baudrillard and Postmodernism. Nova Science Publishers, Inc., |
13 | Modern Sosyolojik Kuram (devam ediyor): Modernden post-moderne geçiş mi? Odak: François Lyotard ve Jean Baudrillard (devam ediyor) | |
14 | Dijital kültür: Dijital teknolojilerin sosyo-kültürel yaşamlarımıza etkisi; Dijital teknolojiler, kimlik ve benlik, vücut, ilişkiler, özel hayat ve arkadaşlık gibi daha geleneksel unsurlara nasıl meydan okuyor? |
Leong, B. (2019). Facial recognition and the future of privacy: I always feel like ... somebody’s watching me. Bulletin of the Atomic Scientists, 75(3), 109.
Kominers, S. D. (2020). Fake AI People Won’t Fix Online Dating. Bloomberg Opinion, N.PAG.
Silverman, J. (2017). Privacy under Surveillance Capitalism. Social Research, 84(1), 147–164.
Trop, J. (2019). The Spy inside Your Car. Fortune International (Europe), 179(2), N.PAG.
Williams, P. J. (2019). AI’s Persona Problem. Nation, 309(2), 10–11.
|
15 |
Dijital kültür (devam ediyor) &
Dönem hakkında son tartışma: Artık madalyonun diğer yüzünü görebiliyor muyuz? |
iHuman, a documentary about AI, social control, and power, Norwegian Film Institute, 2017. |
16 | FİNAL |
Kaynaklar
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | yulearn.yeditepe.edu.tr |
Ödevler | yulearn.yeditepe.edu.tr |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ödev | 10 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | |||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | |||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | |||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Çalışması-Ödev | 10 | 2 | 20 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |