Kültürel üretim koşullarını gözönünde bulundurarak içerik ve biçime yön veren dinamikler ile dünya sinemasını tartışan kavramsal, kuramsal ve analitik yaklaşımlara yer verilecek, kültürel, tarihsel ve toplumsal farklı perspektiflere açık bir çerçevede çağdaş dünya sineması örneklerine odaklanılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Dünya sinemasını sanatsal, kültürel, tarihsel ve toplumsal bir perspektiften tanımlar ve değerlendirir | 1, 7, 8 | 1, 2, 9, 15 | B, C |
2) Kültürel üretim ile gösterim, yapım ve dağıtım süreçlerini etkileyen ekonomik, siyasal ve toplumsal dinamikleri ilişkilendirir | 1, 6, 7 | 1, 2, 9, 15 | B, C |
3) Dünya sinemasını ve sanat eseri olarak tanımlayan, teşhir eden ve tarihselleştiren uluslararası film festivalleri tarzı kurumsal yapıları teşhis eder | 1, 3, 4, 5 | 1, 2, 9, 15 | B, C |
4) Yaratıcı bir metin olarak filmin tematik, içerik ve biçimsel bütünlüğünü kültürel, estetik, ideolojik, sosyoekonomik, sosyopolitik, tarihsel ve entellektüel bağlamlarıyla analiz eder | 4, 7, 8 | 1, 2, 9, 15 | B, C |
5) Çağdaş dünya sinemasını kültürel üretim dinamikleri, gösterim ve dağıtım ağı bileşenleriyle analiz ederken dünya kültür ve toplumlarını dünya sistemi içinde tanır ve tanımlar | 1, 4, 5, 6, 7 | 1, 2, 9, 15 | B, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, ders içeriğinin ve yöntemlerinin tanıtılması. | |
2 | Filmi geniş bir perspektiften okumak. Film, kuram, yöntem, analiz (Elsaesser&Buckland) (Corrigan, film eleştirisi: ss. 17-62) | Corrigan, (2013) s.17-62. |
3 | Kavramlar ve Dünya sineması tanımı. Uluslararası, Ulusaşırı ve Ulusal Sinema (Elsaesser-Stephen Crofts WC.critical app ss. 385-94) | Elsaesser (2005) s.385-94. |
4 | Dünya sinemasını belirleyen küresel yerel, çevre ve merkez dinamikleri. (Dina iordinova) Dünya sinemasının uluslararası arenada tarihsel yükselişi (de Valck+Roy Armes163-177+ulusal film endüstrileri) | Armes (2011) s.163-177. |
5 | Kültürel üretim ve bir sanat biçimi olarak sinema, coğrafya ve jeopolitikalar (Galt &Schoonover) | Galt &Schoonover (2010) s.3-30. |
6 | Film yapım ve dağıtım ağı (Chaudhuri +Roy Armes226-231) ulusal film endüstrileri | Armes (2011) s.226-231. |
7 | Alternatif Dünya Sinema Pazarı, Film festivalleri gösterim, yapım ve dağıtım sistemi (De Valck) | De Valck (2007) s.90-94. |
8 | Vize (Vize Ödevi) | |
9 | Sanat ve Dünyaya karşı Hollywood Film Endüstrisi (Toby Miller WC.critical app ss. 371-82) | Chaudhuri (2005) s.1-13. |
10 | Avrupa Sanat sineması (E. Ann Kaplan) | Kaplan (2010) s.285-302. |
11 | Sanat sinemasından dünya sinemasına Avrupa sineması (Elsaesser) | Elsaesser (2005) s.485-513. |
12 | Dünya sineması Meseleleri- Dissenayake | Dissenayake (1998) |
13 | Ulusaşırı film fonları ve dünya sinemasındaki tematik ve estetik eğilimler | Randall (2010) s.303-320. |
14 | Dünya Sineması Anaakıma karşı; Tartışmalar ve Karşılaştırmalar | |
15 | Filmlere dünyanın, dünyanın filmlere tezahürleri üzerine tartışmalar ve Sunumlar | |
16 | Final (Final Ödevi) |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Armes, Roy (2011) Üçüncü Dünya Sineması ve Batı. Zahit Atam (çev.) İstanbul: Doruk Yayımcılık.
Betz, Mark (2010) “Beyond Europe: On Parametric Transcendence” Global Art Cinema: New Theories and Histories. Rosalind Galt & Karl Shoonover (der.), NY: Oxford University Press. ss. 31-47. Chaudhuri, Shohini (2005) Contemporary World Cinema: Europe, Middle East, East Asia, South Asia. Edinburgh: Edinburgh University Press. ss. 1-13 * De Valck, Marijke (2007) Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Amsterdam: Amsterdam University Press. ss. 90-4 * Dissanayake, Wimal (1998) “Issues in World Cinema” The Oxford Guide to Film Studies. Oxford: Oxford University Press. * Elsaesser, Thomas (2005) European Cinema: Face to Face with Hollywood. ss. 485-513. * Minh-ha, Trinh T. (1994) “Outside In Inside Out.” Questions of Third Cinema. Jim Pines & Paul Willemen (eds.) London. BFI. ss. 133-149. * Kaplan, E. Ann (2010) “European Art Cinema, Affect, and Postcolonialism: Herzog, Denis, and the Dardenne Brothers” Global Art Cinema: New Theories and Histories. Rosalind Galt & Karl Shoonover (der.) NY: Oxford University Press. ss. 285-302. * Galt, Rosalind & Schonover, Karl (2010) “Introduction: The Impurity of Art Cinema” Global Art Cinema: New Theories and Histories. Rosalind Galt & Karl Shoonover (der.), NY: Oxford University Press. ss. 3-30. * Halle, Randall (2010) “Offering Tales They Want to Hear: Transnational European Film Funding an Neo-orientalism” R. Galt & K. Shoonover (der.), NY: Oxford University Press. ss. 303-320. |
Diğer Kaynaklar | Shohat, Ella & Stam, Robert (2002) Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media. London: Routledge. |
Filmler |
Tabutta Rövaşata, Derviş Zaim, Türkiye, 1996
Raise the Red Lantern, Zhang Yimou, China, 1991 Central do Brasil, Walter Salles, Brazil/France, 1998 In the Mood for Love, Wong Kar-wai, Hong Kong, 2000 Cache, Michael Haneke, France/Austria, 2005 Araf, Yeşim Ustaoğlu, Türkiye, 2012 La Promesse, J.P. Dardenne & Luc Dardenne, Belgium, 1996 4 Ay, 3 Hafta, 2 Gün, Cristian Mungiu, Romania/ Belgium, 2007 İlkbahar, Yaz, Sonbahar, Kış ve İlkbahar, Kim Ki-duk, South Korea/Germany, 2003 Bin-jip 3-Iron, Kim Ki-duk, South Korea/Japan, 2004 Le Voyage du Ballon Rouge, Hsiao-hsien Hou, France/Taiwan, 2007 Copy Conforme, Abbas Kiarostami, France/Italy/Belgium/Iran, 2010 Dog Tooth, |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav Ödevi | 1 | 70 |
Sözlü / Sunum | 14 | 30 |
Toplam | 100 | |
Final Ödevinin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | |||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | X | ||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Sözlü/ Sunum | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |