Dersin Dili:
İngilizce
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Ders ile radyo ve televizyonda üretilen dizi, film ve program için kavram, tretman, senaryo için uygun teknik ve dili kullanabilmeyi, uygulayabilmeyi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği:
Anlatı metnini yapılandırabilmek, içeriği tasarlayabilmek, geliştirebilmek, düzenleyebilmek birincil olarak hedeflenir. Düşünsel yaratıyı yazıya dönüştürebilme ve bu içeriği istenilen formata göre uyarlayabilme, yapılandırabilme yetisinin dönem sonunda kazanılmış olması amaçlanmaktadır.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
2: Tartışmalı Ders, 9: Gösterim
Dersin Ölçme Yöntemleri:
C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Radyo ve televizyonda üretilen dizi, film ve program için kavram, tretman, senaryo için uygun teknik ve dili kullanır. | 1, 3, 6, 8, 9 | 2, 9 | C |
2) Estetik açıdan uygun teknik ve dili metne uygular, yapılandırır, içeriği tasarlar, geliştirir ve düzenler. | 1, 3, 4, 9 | 2, 9 | C |
3) Düşünsel yaratıyı yazıya dönüştürür. | 3, 7, 8, 9 | 2, 9 | C |
4) Anlatıyı istenilen formata, uluslararası medya kanunlarına ve etik prensiplere göre uyarlar ve yapılandırır | 5, 7 | 2, 9 | C |
5) Radyo, televizyon ve sinema alanlarında yapım takımında çalışabilir, etkin şekilde rol alabilir ve yetkin biçimde planlama görevini yapabilir. | 2, 6 | 2, 9 | C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Başlamadan Önceki Süreç | Planlama, Metin ve işlev, TV metni (Erol Mutlu sayfa 12-28) & (Feridun Akyürek, sayfa 66-75) |
2 | Fikir Yaratım Süreci | Araştırma, resmi ve resmi olmayan kaynamlar (Erol Mutlu sayfa 36-37) |
3 | Üretim Süreci |
Program fikrini formüllemek
Program Özeti (Erol Mutlu, sayfa 73-87) |
4 | Yönetim Süreci |
İzler kitle, Araç, Yaklaşım
Dramatik mantık (Turgut Özakman, sayfa 21-39) |
5 | Tretman Yazımına Giriş | Kavram, Öykü, Sonuç (Erol Mutlu, sayfa 47-57) |
6 | Örnek Tretman | Film Tretmanı, TV Dizisi Tretmanı (Turgut Özakman, sayfa 227-228, 288) (Michel Chion, sayfa 242-244) |
7 | Sınavda Tretmanı yazılacak Film | |
8 | VİZE SINAVI | |
9 | Televizyon Metni Yazım Kuralları | Düz yazı/TV Metni (Erol Mutlu, Sayfa 62-81) |
10 | Program Açılışları/Kapanışları | Sıcak Açılış, Soğuk Açılık, Karma Açılış ve Kapanış (Erol Mutlu, Sayfa 102-105) |
11 | Televizyon Programı Tretmanı | Kavram,İçerik,Sonuç (Michel Chion, sayfa 239-246) |
12 | Televizyon programı için Senaryo Tipleri | Özet/Canlı Yayın (Erol Mutlu, Sayfa 62-72) |
13 | Senaryo Yazım Teknikleri | Çift Sütun Senaryo, Dramatik Senaryo |
14 | Radyo Oyunu Yazım Teknikleri | Radyo oyununu yazmak (BBC Matt Carless - pdf) (Tim Crook – pdf) |
15 | Final Projesi Hakkında Sorular ve Cevaplar | Kavram, Tretman, Karakter Analizi, Mekan Analizi, Senaryo, Bütçe (Erol Mutlu, sayfa 47-61) (Feridun Akyürek, sayfa 287-291) |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
* Mutlu, Erol (1995). Televizyonda Program Yapımı, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No 4.
* Akyürek, Feridun (2005). Senaryo Yazarı Olmak Senaryo Yazmak, 3. Bs. İstanbul: Mediacat Kitapları. *Chion, Michel (2003). Bir Senaryo Yazmak, 3. Basım, İstanbul: Agora Kitaplığı |
Diğer Kaynaklar |
* Sample Screen Plays
http://downloads.bbc.co.uk/writersroom/scripts/bbcradioscene.pdf |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Sınıf içi paylaşım |
Ödevler | yulearn.yeditepe.edu.tr |
Sınavlar | yulearn.yeditepe.edu.tr |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 85 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | 1 | 15 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | X | ||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | X | ||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 10 | 5 | 50 |
Sınıf içi çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 368 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |
Hiçbiri