Bu derste erken dönem film kuramlarından yakın dönem sinema alanındaki çalışmalarda ortaya çıkan kuramsal söylemlerin izi sürülecektir. Film kuramlarının beslendiği göstergebilim, psikanaliz, edebiyat eleştirisi ve kuramları, toplumsal cinsiyet araştırmaları gibi farklı disiplinlere ait çeşitli bilgi gövdeleri ve kuramsal yaklaşımlar incelenecek; toplumsal ve estetik kuramların sinema bağlamında biraraya gelen kavramları, çerçeveleri ve kuramsal temelleri tartışılacaktır. Hugo Munsterberg, Rudolf Arnheim, Siegried Kracauer, Andre Bazin, Walter Benjamin, Roland Barthes, Jean-Louis Baudry, Laura Mulvey, Sergei Eisenstein ve Althusser ders kapsamında ele alınacak kuramcılardan bazılarıdır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sinemaya ilişkin başlıca kuramsal yaklaşımlar ve tarihsel konumları kavrar ve tanımlar. | 1, 3, 7, 9 | 1, 2 | A |
2) Sinema üzerine yazılan kuramsal metinlerin ve söylemlerin ortaya çıktığı ve tartışıldığı toplumsal ve tarihsel bağlamları tanır. | 1, 7, 9 | 1, 2 | A |
3) Sinemanın ekonomik, teknolojik ve estetik gelişimini toplumsal kuramlarla ilişkilendirir. | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9 | 1, 2 | A |
4) Çeşitli film kuramı yöntemlerini ve sinemanın kuramsallaştırıldığı farklı perspektifleri, filmlere disiplinlerarası yaklaşım biçimlerini kavrayarak keşfedebilmek ve eleştirel açıdan tartışabilmek. | 1, 3, 7, 8, 9 | 1, 2 | A |
5) Sinemayla ilişkili çeşitli kuramsal kavram, çerçeve ve bilgileri sentezleyerek film çözümlemelerinde kullanabilmek ve özgün yorumlar geliştirebilmek. | 1, 3, 4, 7, 8, 9 | 1, 2 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş. Dersin kapsamı ve önemi üzerine tartışma. | |
2 | Sinema ve kuram nasıl biraraya gelir? | Film Theory: An Introduction, p. 1-22 |
3 | Sinema çalışmalarında erken dönem film kuramları. Aracın özgüllüğü üzerine tartışmalar. | Film Theory: An Introduction, p. 22-36 |
4 | Biçimcilik: Sinemaya avangard yaklaşımlar. Film aracının kuramsallaştırılmasında biçimcilik ve Rus biçimciliği. Sovyet montaj kuramcıları ve filmleri. |
Film Theory: An Introduction, p. 37-54
Film: The Faithful Heart (1923), Jean Epstein (film parçaları) Man with a Movie Camera, Dziga Vertov, 1929 (film parçaları) |
5 |
Gerçekçilik: Gerçekçilik üzerine tartışmalar ve film aracının gerçeklikle ilişkisi.
Kracauer ve Bazin |
Film Theory: An Introduction, pp.72-82
Film Theory and Criticism, “Film and Reality” pp.135-141 Film: Umberto D.,(1952), Vittorio de Sica (film parçası) Citizen Kane (1942), Orson Welles (film parçası) |
6 | Sinema, kitle kültürü/endüstrisi ve Kültürel Çalışmalar |
Film Theory: An Introduction, p.64-72, 223-229
Film Theory and Criticism, W. Benjamin, “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction” pp.800-811 Film Studies Reader, T. Adorno & M. Horkheimer: “The Culture Industry: Enlightenment as mass deception”, p.7-12 |
7 | Göstergebilim ve Yapısalcılık. Sinema bir dil midir? | Film Theory: An Introduction, pp. 102-119 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Sinema ve ideoloji ilişkisi. |
Film Theory: An Introduction, p.130-145
Film Theory and Criticism, Jean Luc Comolli and Jean Narboni, Cinema, Ideology, Criticism, pp.812-819 |
10 | Psikanaliz ve film çalışmalarına etkisi |
Film Theory: An Introduction, p.158-169
The Oxford Guide to Film Studies, Barbara Creed “Film and Psychoanalysis” pp.77-90 |
11 |
Marxist ve psikanalitik çözümlemelerin birleştiği yaklaşımlar. Aygıt kuramı, anlatı ve ideoloji.
|
Film Theory: An Introduction, p.158-169
Recommended readings: Film and Theory “Apparatus Theory” pp. 403-408 Narrative, Apparatus and Ideology, J.L. Baudry, “Ideological Effects of the Basic Cinematic Apparatus” pp. 287-298 Film: Sherlock Jr (1924), Buster Keaton (excerpt) Rear Window (1954), Hitchcock (excerpt) |
12 | Sinema ve toplumsal cinsiyet. Feminist film kuramları ve psikanalizin etkileri. |
Film Studies Reader, Laura Mulvey, “Visual Pleasure and narrative Cinema”, p.238-248
Ek okumalar: Film Studies Reader, Mary Ann Doane “Film and The Masquerade: Theorising the Female Spectator” Film: Gilda (1946), Charles Vidor (excerpt) Jeanne Dielmann (1975), Chantal Akerman (excerpt) |
13 | Alternatif estetikler ve ana akımın dışında hareketler: Brecht ve Üçüncü sinema estetiği. Düşünümsellik. Politik sinema ve sinema politikaları. |
Film Theory: An Introduction, pp. 55-58, 92-102, 145-158, 281-292
Ek okumalar: Film Studies Reader, Colin Mac Cabe, Realism and the Cinema: Notes on some Brechtian Theses, p.201-206
Film: Film excerpts from Third Cinema examples |
14 |
Sömürgecilik sonrası sinema ve kimlik. , Çok kültürlülük ve ırk, toplumsal cinsiyet, sınıf ve etnisite temsilleri. |
Film Theory: An Introduction, p. 267-281
Film Theory: An Introduction, p.292-297 |
15 |
Kuramın dağılışı, post-yapısalcılık ve film kuramı tartışmaları. Film estetiği ve kuramlarında post-modernizm.
Cinema in the digital age. |
Film Theory: An Introduction, p.179-192, p. 201-212 & pp. 298-307
Ek okumalar: The Oxford Guide to Film Studies, P. Brunette, “Post Structralism and deconstruction” pp.91-95 The Oxford Guide to Film Studies, John Hill, “Film and Postmodernism” pp.96-105 R. Stam & T. Miller (ed); (2000) “The Politics of Postmodernism” pp.753-758 |
16 | FİNAL |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Stam, R., (2002), Film Theory: An Introduction, Oxford: Blackwell |
Diğer Kaynaklar |
Cohen M. & Baraudy, L. (Eds), (2004) Film Theory and Criticism, New York: Oxford Univ. press, (6th eds).
Stam, R. & Miller, T., (eds), (2000), Film and Theory: An Anthology, Oxford: Blackwell, Hollows, J. & Hutchings, P. & Jancovich, M. (2000), The Film Studies Reader, London, Arnold Film parçaları (www.youtube.com, Erişim tarihi 06.06.2020) + PPT Sunum |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Yeditepe Fotokopi Merkezi, www.coadsys.yeditepe.edu.tr |
Ödevler | - |
Sınavlar | - |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl İçinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | X | ||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | X | ||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |