Dersin Dili:
İngilizce
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı belgesel sinema tarihini ve türün belge niteliğini irdeleyen kuram ve yaklaşımlarla örülü, eleştirel ve analitik bir perspektif kurmak; dünyayı belgesellerle kurgularken ses ve imgenin temsil gücünden belgeselcinin konumuna, çerçeve ve kamera açısından röportaj sorularına, tematik ve biçimsel seçimlerin sorumluluğunu taşıyacak belgesellerin etik, sanatsal bir kültürel üretim biçimi olarak gerçekleştirilebileceği donanımı sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Bu ders belgesel film yapım ve eleştirisine altyapı hazırlayacak şekilde içerik, üslup ve metodolojisiyle tarihsel, toplumsal analitik bir perspektifle işlenmektedir. Belgesel filmin sinema kültürü içinde aldığı ayrıcalıklı yer, belgesel film tarihi, akımlar ve dönemler kuramsal yaklaşımlarla incelenmekte; Belgesel film yapımını temellendirecek araştırma, teknik ve pratik üretim bilgileri inşa edilerek kolektif üretime yönelik donanım elde edilmektir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Ders, 2: Tartışmalı Ders, 9: Gösterim, 15: Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri:
C: Ödev, E: Proje /Tasarım
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Belgesel filmin ne olduğunu sorgular ve tanımlar. | 1, 2, 3, 5, 6, 7 | 1, 2, 9, 15 | C, E |
2) Belgesel sinema tarihi içinde belgesel format, metot ve stillerine, akımlara ve belgesel konvansiyonlarına hâkim olur, belgesel filmleri içerik ve biçimiyle analiz edebilir. | 1, 3, 7 | 1, 2, 9, 15 | C, E |
3) Belgesel akımlarına yol açan dönemsel etkileri, tarihsel, toplumsal, teknolojik, kültürel, siyasal ve ekonomik etmenleri ile tarif ve ayırt eder. | 1, 3, 7, 8 | 1, 2, 9, 15 | C, E |
4) Tasarımdan nihai yapım sürecine bir belgesel film projesini planlar; yapım aşamasında mesleki etik kuralları uygular ve kolektif bir ekip çalışmasında dengelenmesi gereken demokrasi ve iktidar kavramlarını içselleştirir. | 2, 3, 4, 5, 6, 9 | 1, 2, 9, 15 | C, E |
5) Belgesel film yapımında ele alacağı konuya eleştirel yaklaşır, kamu yararını gözeten bir çerçevede özgün fikirler ve özgün anlatım biçimleri üretmek üzere kendisini geliştirir. | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 | 1, 2, 9, 15 | C, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, ders içeriğinin ve yöntemlerinin tanıtılması. Soru & Cevap | |
2 | Gerçekçilik ve Sinema / Belgesel, Kurgu ve Hakikat |
Armes, R. (2011) s.17-21.
|
3 | Vertov ve Sine-Göz / Direct Cinema ve Cinema Verite | Armes, R. (2011) s.31-39. |
4 | Belgesel Yaklaşım ve Kuramları, Mit ve Propaganda | Armes, R. (2011) s.40-52. |
5 | Belgeselci kimliği, yapım etiği, belgesel misyonu ve önemi | Rosenthal, A. (1990) s.163-175. |
6 | Proje Oluşturma; tasavvur ve konu seçimi, sezgiler, yargılar, önyargılar | Rosenthal, Alan (1990) s.9-33. |
7 | Proje tasarım ve araştırma yöntemleri, mekan, maliyet, ekip oluşturma | Rosenthal, Alan (1990) s.33-59. |
8 | Vize: Belgesel Proje Önerisi | |
9 | Belgesel mi, Kurgu mu? Belgesel toplum ve siyaset | Nichols, B. (2001) s.xi-xviii. |
10 | Belgesel merkezinde etik ve toplumsal sorumluluk | Nichols, B. (2001) s.1-19. |
11 | Araştırma Programı, Bilgi ve Arşiv Kaynakları | Nichols, B. (2001) 20-41 |
12 | Kolektif çalışma, insan ve ekip ilişkileri, kaynak değerlendirme ve yorumlama | Rosenthal, A. (1990) 188-199 |
13 | Üslup I: Belgeselde kamera kullanımı, kamera hareketleri ve çerçeve | Nichols, B. (2001) s.139-152. |
14 | Üslup II: Belgeselde doğal ses ve müzik kullanımı, belgeselde kurgu | Nichols, B. (2001) s.153-167. |
15 | Genel değerlendirme | |
16 | Final |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Rosenthal, Alan (1990) Writing, Directing, and Producing Documentary Films and Videos. (3rd ed.) Southern Illinois U. P. |
Diğer Kaynaklar | Armes, Roy (1974) Sinema ve Gerçeklik: Tarihsel bir İnceleme, İst: Doruk. |
Films |
Notre Musique - FR-İsviçre - Jean - Luc Godard, 2004 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Rapor | 2 | 15 |
Belgesel Öneri Dosyası | 1 | 35 |
Proje / Makale | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 55 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 45 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | X | ||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | X | ||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Rapor | 2 | 2 | 4 |
Belgesel Öneri Dosyası | 1 | 5 | 5 |
Proje/Makale | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
Hiçbiri