Dersin Dili:
İngilizce
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu ders sinemanın, anlatı ve anlatımla örülü bir anlam yaratma aracı olduğu bilgisini inşa etmektedir. Film metinlerinin anlatısal ve estetik elemanlarla anlamın kurulumuna nasıl hizmet ettiğini kavranmasını sağlayan bu ders, metinleri teknolojik, estetik, kültürel vb. bağlamlarıyla analiz edebilme yetisini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dönem sonunda filmleri sosyal kültürel çeşitli bağlamlarıyla değerlendirme yöntemlerini kazandıran ders, aynı zamanda film tasarımında bilinçli üretimin de temelini atmaktadır.
Dersin İçeriği:
Bu ders sinema ve film çalışmalarında temel kavrayış, kavram ve okumalara bir giriş niteliğindedir. Dönem boyunca içeriğin kurulduğu film anlatısı ve biçimsel nitelikleriyle anlatım teknikleri filmlerden örneklerle işlenecektir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Ders, 2: Tartışmalı Ders, 6: Vaka Çalışması, 15: Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Bir filmin metinsel kuruluşunu yeni biçimcilik bağlamı içinde anlar ve tanımlar, sinemasal anlatımın kitle iletişimi içinde anlam üretim koşullarına odaklanır | 1, 3, 7, 8, 9 | 1, 2, 6, 15 | A, C |
2) Sinemanın tarihsel gelişimi içinde teknik ve estetik olanaklarının anlam yaratmadaki önemini değerlendirir | 1, 3, 7, 9 | 1, 2, 6, 15 | A, C |
3) Sinema sanatının hâkim anlatım yapısını analiz eder, ulusal ve uluslararası örneklerin benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır | 1, 5, 6, 7, 8 | 1, 2, 6, 15 | A, C |
4) Sinemanın üretim aşamalarını; anlatı, mise-en-scene, sinematografi, kurgu ve ses gibi temel bileşenlerini kuramsal düzeyde inceler ve örneklere uygular | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9 | 1, 2, 6, 15 | A, C |
5) Bir filmin sinema sanatı içindeki değerini, kültürel, türsel, tarihsel, toplumsal önemini tartışacak eleştirel bir bakış kazandırır | 1, 7, 8, 9 | 1, 2, 6, 15 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, ders içeriğinin ve yöntemlerinin tanıtılması. | Film: Wizard of Oz |
2 | Film yapımı, üretimi, dağıtımı ve gösterimi |
Ders kitabı: Ch. 1, ss. 2-37
|
3 | Film Biçimin önemi |
Ders kitabı: Ch. 2 ss. 39-58
Wizard of Oz film biçimini inceleme |
4 | Biçimsel bir sistem olarak film anlatısı | Ders kitabı:. Ch.3 ss. 59-75 |
5 | Kurmaca filmde anlatım ve örnek çalışma |
Ders kitabı: Ch.3 ss.76-90
Film: Citizen Kane |
6 | Genre nedir, nasıl tanımlanır? | Ders kitabı: Ch.4 ss.94-109 |
7 | Vize | |
8 | Mise-en-scene’e giriş | Ders kitabı: Ch. 6, s.156-192 |
9 | Mise-en-scene detayları ve örnekler | Film: Small Time Crooks |
10 | Sinematografi, ölçek, derinlik, seviye, sinemada görüntü ve kameranın kullanım biçimleri | Ders kitabı: Ch. 7 s.193-248 |
11 | Sinemada görüntü ve kameranın kullanım biçimleri |
Film: Le Grand Illusion ve
diğer seçme filmlerden örnekler |
12 | Kurgu, Planların yan yana gelme biçimleri |
Ders kitabı: Ch. 8 s. 249-262
Film: Seven Samurai/The Birds |
13 | Kurguda zaman ve mekansal devamlılık |
Ders kitabı: Ch. 8 s 263-291
Film: Maltese Falcon/Rear Window/Breathless |
14 | Sinemada Ses |
Ders kitabı: ch. 9, s.291-326
Film: Apocalypse Now/Conversation |
15 | Sinemada Stil ve Film eleştirisi | Ders kitabı: ch. 10, s.327-352 |
16 | Final |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Bordwell David, Thompson Christin, (10th ed.), Film Art: An Introduction, Mc Graw Hill, International |
Diğer Kaynaklar | Konular birçok filmden parçalarla açıklanarak desteklenmektedir |
Filmler | Wizard of Oz / Swimming with Sharks / Citizen Kane / Small Time Crooks/ North By Nothwest /Piano |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | https://classroom.google.com |
Ödevler | yulearn.yeditepe.edu.tr |
Sınavlar |
https://classroom.google.com
yulearn.yeditepe.edu.tr |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 60 |
Performans | 10 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Radyo, televizyon ve sinemaya özgü kavramlar, kuramlar, yöntemler ve çalışma alanlarına dair temel bilgileri beşeri ve sosyal bilimlerin bulgu ve kuramlarıyla ilişkilendirerek tanımlar. | X | ||||
2 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki üretim sürecinde uyumlu ve verimli bir ekip çalışmasının gerektirdiği sorumluluk alma, etkin katılım, koordinasyon ve planlama becerilerini gösterir. | |||||
3 | Pratik ve teorik derslerde edinilen uzmanlığa yönelik güncel bilgi ve becerileri sentezleyerek alana özgü çeşitli anlatı formlarında ve türlerde mesleki standartlara uygun üretim yapar. | X | ||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin metin yazarlığı, görüntü yönetmenliği, kurgu, ses tasarımı, yapım ve yönetim, medya işletmeciliği gibi farklı alanlarında yurtiçi ve yurtdışında görev yapabilecek düzeyde mesleki bilgi sahibi olur. | X | ||||
5 | Medya profesyonellerinin gözetmesi gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleriyle bütünleştirerek yayıncılıkta sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
6 | Radyo, televizyon ve sinemanın üretim ve yayın süreçlerindeki kurumsal işleyiş ve yönetime ilişkin bilgi ve becerileri kamu yararıyla ilişkilendirerek kavrar. | X | ||||
7 | Kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede radyo, televizyon ve sinema alanlarını kültürel, sanatsal, ekonomik ve toplumsal ilişkiler bağlamında analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanlarıyla ilgili konularda görsel, işitsel ve yazılı veri toplama, araştırma yapma, değerlendirme, raporlama ve yaratıcı çözüm önerileri sunma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Sanat, kültür ve medya alanında ulusal ve küresel düzeydeki yeni teknolojileri, gelişmeleri ve fikirleri takip ederek radyo, televizyon ve sinemada özgün projeler tasarlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ | 99 | ||
TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 (S) | 3,9 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ | 4 |
2