Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu ders sinemanın, anlatı ve anlatımla örülü bir anlam yaratma aracı olduğu bilgisini inşa etmektedir. Film metinlerinin anlatısal ve estetik elemanlarla anlamın kurulumuna nasıl hizmet ettiğini kavranmasını sağlayan bu ders, metinleri teknolojik, estetik, kültürel vb. bağlamlarıyla analiz edebilme yetisini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Dönem sonunda filmleri sosyal kültürel çeşitli bağlamlarıyla değerlendirme yöntemlerini kazandıran ders, aynı zamanda film tasarımında bilinçli üretimin de temelini atmaktadır .
Dersin İçeriği:
Bu ders sinema ve film çalışmalarında temel kavrayış, kavram ve okumalara bir giriş niteliğindedir. Dönem boyunca içeriğin kurulduğu film anlatısı ve biçimsel nitelikleriyle anlatım teknikleri filmlerden örneklerle işlenecektir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 4: Ödev 5: Örneklendirme
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A. Sınav B. Deney C. Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Bir filmin ne olduğu ve metinsel kuruluşunu yeni biçimcilik bağlamı içinde anlar, sinemasal anlatımı kitle iletişiminin diğer araçlarından farklı yanına yoğunlaşır | 1, 3, 6 | 1,2,3,4,5 | A,C |
2- Sinemanın tarihsel gelişimi içinde teknik ve estetik olanaklarının anlam yaratmadaki önemini değerlendirir | 1,6 |
1,2,3,4,5 |
A;C |
3- Sinema sanatının hakim anlatım yapısını analiz eder, ulusal ve uluslararası örneklerin benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırır | 1,13 |
1,2,3,4,5 |
A,C |
4- Sinemanın üretim aşamalarını, anlatı, mise en scene, sinematografi, kurgu ve ses gibi temel bileşenlerini kuramsal düzeyde inceler ve örneklere uygular | 1,6,8,12 |
1,2,3,4,5 |
A,C |
5- Bir filmin sinema sanatı içindeki değerini, kültürel, türsel, tarihsel, toplumsal önemini biraraya getirecek eleştirel bir bakış kazandırır | 1,6,8,13 |
1,2,3,4,5 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, ders içeriğinin ve yöntemlerinin tanıtılması. | Film: Wizard of Oz |
2 |
Film yapımı, üretimi, dağıtımı ve gösterimi
|
Ders kitabı: Ch. 1, ss. 2-37 |
3 |
Film Biçimin önemi
|
Ders kitabı: Ch. 2 ss. 39-58
Wizard of Oz film biçimini inceleme |
4 | Biçimsel bir sistem olarak film anlatısı | Ders kitabı:. Ch.3 ss. 59-75 |
5 |
Kurmaca filmde anlatım ve örnek çalışma
|
Ders kitabı: Ch.3 ss.76-90
Film: Citizen Kane |
6 | Genre nedir, nasıl tanımlanır? | Ders kitabı: Ch.4 ss.94-109 |
7 |
Vize
|
|
8 | Mise-en-scene’e giriş | Ders kitabı: Ch. 6, s.156-192 |
9 | Mise-en-scene detayları ve örnekler | Film: Small Time Crooks |
10 | Sinematografi, ölçek, derinlik, seviye, sinemada görüntü ve kameranın kullanım biçimleri | Ders kitabı: Ch. 7 s.193-248 |
11 | Sinemada görüntü ve kameranın kullanım biçimleri |
Film: Le Grand Illusion ve
diğer seçme filmlerden örnekler |
12 |
Kurgu, Planların yan yana gelme biçimleri
|
Ders kitabı: Ch. 8 s. 249-262
Film: Seven Samurai/The Birds |
13 |
Kurguda zaman ve mekansal devamlılık
|
Ders kitabı: Ch. 8 s 263-291
Film: Maltese Falcon/Rear Window/Breathless |
14 | Sinemada Ses |
Ders kitabı: ch. 9, s.291-326
Film: Apocalypse Now/Conversation |
15 | Sinemada Stil ve Film eleştirisi |
Ders kitabı: ch. 10, s.327-352
Film: Piano
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
|
Filmler | Wizard of Oz / Citizen Kane / Small Time Crooks/ Le Grand Illusion /Piano |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar | Filmler ve okumalar |
Ödevler |
* Belli konu başlıklarına örnek teşkil edecek bütünlüklü seyredilen filmlerin, ilintili konu ve kavramlara göre analizi
* Dönem içinde gerçekleşen bir film festivalinde en az üç film izlemek ve çözümlemek |
Sınavlar | Öğrenciler, ders notlarından ve ödev yapılacak filmlerin tamamını izlemekten sorumludurlar. Sınavlar, izlenecek bir film üzerinden işlenmiş konuları uygulayacakları sorulardan oluşur. |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 60 |
Performans | 10 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim bilimlerinin temel kavramlarını, kuramlarını, yaklaşımlarını ve çalışma alanını, analitik ve eleştirel bir perspektifle yorumlayabilmek. | x | |||||
2 | Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerindeki bulgu ve kuramları, iletişim alanındaki etkilerini yorumlayabilmek ve kullanabilmek. | ||||||
3 | Medyanın kurumsal yapılanmasından ürünlerine kadar geniş bir yelpazede, diğer toplumsal yapılar ve aktörlerle de ilişkileri bağlamında eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek. | x | |||||
4 | Medya profesyonellerinin gözetmeleri gereken ulusal ve uluslararası hukuk kurallarını meslek etik ilkeleri ile bütünleştirerek sorumlu yayıncılık anlayışı geliştirebilmek. | ||||||
5 | Kitle iletişim araçlarının ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini tarihsel bir seyir içinde ilişkilendirmek. | ||||||
6 | İletişim bilimlerinde, radyo, televizyon ve sinema alanlarında özgün yaklaşımlar geliştirebilmek, araştırma yapabilmek ve bir varsayımı savunabilmek. | x | |||||
7 | Pratik ve teorik derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilmek, radyo, televizyon ve sinema alanında çeşitli anlatı formlarında kullanabilme ve bağımsız bir ürün verecek şekilde uyarlayabilmek. | ||||||
8 | Radyo, sinema ve televizyonun üretim süreçlerini ve bu süreçte kullanılan teknik altyapıyı, yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi teorik ve uygulamalı olarak edinmek. | x | |||||
9 | Radyo, televizyon ve sinema alanında bir projenin tasarlanması, hazırlanması, çekim ve çekim sonrası aşamalarının bilgi ve kavramlarını, uygulamalı bir biçimde geliştirmek. | ||||||
10 | Radyo, televizyon ve sinema alanında, ölçme ve karar alma süreçlerinin işleyişini kavrama, program formatlarının ve programlarının tarihsel ve kültürel gelişimini ve sosyo-politik etkilerini analiz edebilmek. | ||||||
11 | Radyo, televizyon ve sinema için, gerekli format biçimlerini bilmek, proje geliştirmek, projeyi dilsel ve görsel olarak tasarlayabilmek, Türkçeye uygun ve etkili bir şekilde sunabilmek, yazabilmek ve yaratıcı yollarla uygulayabilmek. | ||||||
12 | Uluslararası alanda gelişmelerin ve fikirlerin takip edilebilmesini, terminolojinin kullanım becerisini kazandıracak düzeyde İngilizce kullanabilmek. | x | |||||
13 | Ulusal ve küresel düzeydeki olay ve olguları, medya ile ilişkilendirerek izleyebilmek ve analiz edebilmek. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |