Derste şu konular incelenecektir: kitle iletişimin genel tanımı, kitle iletişiminin araçları, işlevleri, süreçleri ve etkileri, dünyada ve Türkiye’de basının gelişimi, fotoğrafçılık ve sinema tarihi, radyo yayıncılığı tarihi, televizyonun radyo ve sinemayla etkileşim içinde gelişimi, kamu yayıncılığı ve özel yayıncılık nosyonları, medyada denetim, uluslararası sözleşmeler ve örgütler, Türkiye’de yayıncılık tarihi, halkla ilişkiler ve reklamcılığın gelişimi ve internet devrimi ve Türkiye’deki etkileri.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları |
1) Öğrenciler kitle iletişiminin ve medyanın temellerini anlayabilirler. | 2 |
2) Öğrenciler Türkiye’de ve dünyada medya tarihi hakkında bilgi sahibi olurlar. | 2, 10 |
3) Öğrenciler medyanın toplumsal, siyasi ve kültürel etkilerini saptayıp değerlendirebilirler. | 2, 10, 11 |
4) Öğrenciler medyayla ilgili ulusal ve uluslararası yasalar ve kurumlar hakkında bilgi sahibi olurlar. | 2, 8, 10, 11 |
5) Öğrenciler medya ve devletin ekonomik ve siyasi yapısı arasındaki etkileşimi eleştirel bir gözle değerlendirebilirler. | 2, 8, 10, 11 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Kitle iletişim araçları öncesine genel bir bakış | |
3 | Kitle iletişim kavramı, kitle iletişim araçları, kitle iletişimin işlevleri | |
4 | Dünyada kitabın tarihi, gazete ve özellikleri, dergi ve fonksiyonları ile Osmanlı İmparatorluğu’nda basın, geleneksel haber değerleri | |
5 | Fotoğrafçılık ve sinema | |
6 | Radyonun teknik gelişimi, radyo yayıncılığının gelişimi, televizyonun teknik gelişimi, televizyon yayıncılığının gelişimi | |
7 | Kitle iletişim araçlarının birbirleriyle etkileşimi, radyonun özellikleri, televizyonun özellikleri, radyo ve televizyonun ortak özellikleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kitle iletişim süreci ve etkileri, kamu yayıncılığı ve özel yayıncılık, kitle iletişimin işlevleriyle ilgili yaklaşımlar | |
10 | Hedef kitlenin genel özellikleri, hedef kitlenin sosyo-ekonomik özellikleri, yayınların hedef kitleye etkileri, izleme ölçümleri | |
11 | Radyo televizyon yayınlarının örgütlenmesi | |
12 | Yayıncılıkta düzenleme ve denetim, ulusal ve uluslararası medya sözleşmeleri, yasadışı yayıncılık | |
13 | Türkiye’de yayıncılık tarihi Türkiye’de günümüzde yayıncılık | |
14 | Dünyada reklamcılık ve halkla ilişkilerin gelişimi, Türkiye’de internet devrimi ve etkileri | |
15 | Genel değerlendirme | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders kitabı (kitapları) ve/veya diğer gerekli malzeme | |
Kitap |
Agee, Warren Kendall & Ault, Philip H. & Emery, Edwin (1997). Introduction To Mass Media. 12th Edition. Longman, New York.
Alemdar, Korkmaz (2001). İletişim ve Tarih. 2. Baskı. Ankara: Ümit Yayıncılık. Aziz, Aysel (2013). Radyo Yayıncılığı. Gen. 5. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık. Aziz, Aysel (2013). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı. Gen. 5. Basım. İstanbul: Hiperlink Yayınları. Baran, Stanley J. (2005). Introduction to Mass Communication : Media Literacy and Culture. 4th Edition. Maidenhead: McGraw-Hill Education. Briggs, Asa & Burke, Peter (2010). A Social History of the Media: From Gutenberg to the Internet. New York: McGraw Hill. Cankaya, Özden (2003). Bir Kitle İletişim Kurumunun Tarihi: TRT 1927-2000. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Defleur, Melvin L. & Dennis, Everette E. (2002). Understanding Mass Communication. 7th Edition. Boston: Houghton-Mifflin Company. İnuğur, Nuri (2005). Türk Basın Tarihi. 5. Baskı. İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları. Kejanlıoğlu, Beybin (2004). Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Kovarik, Bill (2015). Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 2nd Edition. New York: Continuum Publishing Corporation. |
Materyal Paylaşımı
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Reklam, pazarlama ve bütünleşik pazarlama iletişimi alanına ilişkin temel kavram ve modeller konusunda bilgi sahibidir. | |||||
2 | Sosyal bilimler ve sanat disiplinlerine özgü konularda akademik, kültürel, sanatsal ve teknik bilgi sahibi olarak reklamcılık alanını farklı açılardan değerlendirir. | X | ||||
3 | Pazar bölümlendirmesine dair bilgi sahibi olarak hedef kitleye ve iletişim ortamlarının farklı özelliklerine uygun reklam içeriği oluşturur ve etkili bir şekilde sunabilir. | |||||
4 | Araştırma yöntem ve tekniklerine dair edindiği bilgiyi, reklamcılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilerek ilgili kişilerle paylaşılması aşamalarında kullanır. | |||||
5 | Geleneksel ve yeni medyada yürütülen reklam kampanya süreçlerine dair edindiği bilgiyi, bağımsız ya da ekip üyesi olarak, bu süreçler dahilinde planlar ve yönetir. | |||||
6 | Reklamcılık alanında hedef kitlelere uygun medya planlaması yapar. | |||||
7 | Reklamcılıkla ilgili medya stratejisini oluşturur ve uygular. | |||||
8 | Reklamcılıkla ilgili evrensel değerlere, yasal düzenlemelere, etik ilkelere ve kalite standartlarına dair edindiği bilgiye uygun hareket etmeye özen gösterir. | X | ||||
9 | Alanında faaliyet gösteren kurum, dernek ve meslek örgütleriyle diyalog kurarak sorunlar ile ilgili çözümler önerir. | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle toplumsal gelişmeleri, duyarlılıkları, tüketici davranışlarındaki değişimleri ve reklamcılıkla ilgili yenilikleri takip ederek oluşturduğu reklam içeriği ile ilişkilendirir. | X | ||||
11 | Reklamcılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |