Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak. |
1,4 |
1 |
1 |
2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak. |
1,4 |
1 |
1 |
3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak. |
1,4 |
1 |
1 |
4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak. |
1,4 |
1 |
1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak. |
1,4 |
1 |
1 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
|
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
|
1 |
Başlangıç. Dersin ve izlencenin tartışılması |
İlgili okumalar |
|
2 |
Dilin tanımı, özellikleri, dil-bilinç, dil-kültür ilişkisi. |
İlgili okumalar |
|
3 |
Yeryüzündeki diller ve dil aileleri. Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve macerası. Orhon Yazıtları. |
İlgili okumalar |
|
4 |
Orhon Kitabeleri incelemesi |
İlgili okumalar |
|
5 |
Yazı dili uygulamaları (1): Cümle, “tweet”, paragraf, metin. |
İlgili okumalar |
|
6 |
Yazı dili uygulamaları (2): Dilekçe, rapor, tutanak (kaza tutanağı). |
İlgili okumalar |
|
7 |
Ara sınav. |
İlgili okumalar |
|
8 |
(Münazara takımlarının belirlenmesi. Safsatalar: Aklın Kırk Haramisi’nin tartışılması. Temel Kavramlar: Mantık, Önerme, Öncül, Çıkarım, Argüman, Tasım. Safsata ve Türleri: Biçimsel (Formal) Safsatalar ve Serbest (Informal) Safsatalar. Adam Karalama Safsatası (Ad Hominem), Bir Bilen Safsatası (Ad Verecundiam), Bandwagon \ “Bunlaaaar!!!” Safsatası (Ad Populum), İddiayı Zayıflatma (Straw-Man) Safsatası, |
İlgili okumalar |
|
9 |
“Bilemeyiz ki?” Safsatası (Ad Ignorantiam), Felaket Tellallığı Safsatası (Slippery Slope), “Zamanlama Manidar!” Safsatası (Post Hoc Ergo Propter Hoc / Bundan sonra, o hâlde bu yüzden), Belirsizlik Safsataları, Kategori Safsataları, Yanlış Benzetme Safsatası (False Analogy), Ya Siyah Ya da Beyaz Safsatası (Black&White), Kısır Döngü Safsatası (Petitio Principii) |
İlgili okumalar |
|
10 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
11 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
12 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
13 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
14 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
15 |
Münazara |
İlgili okumalar |
|
16 |
Final |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Kaynaklar |
Aksan, Doğan. “Anadili”. Türk Dili,31/285. s. 423-434. 1975.
Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. 3 cilt , Ankara. 1987. Aksan, Doğan, Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi Yayınevi. 2000. Alpay, Yalın. Yalanın Siyaseti: Yalanın Meşrulaştırılması, Hakikatin Önemsizleşmesi ve Hileli Akıl Yürütme Teknikleri… İstanbul: Destek Yayınları, 2017. Eden, Sinan. İklim Krizi ve Yaptırmamak. İstanbul: Doruk Yayınları, 2015. Ergin, Muharrem. Orhun Abideleri. İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 2017. Uyar, Tevfik. Safsatalar: Aklın Kırk Haramisi. İstanbul: Destek Yayınları, 2019. Tekin, Talât. Orhon Yazıtları: Kül Tigin, Bilge Kağan, Tunyukuk. İstanbul: Bilgesu Yayıncılık, 2017. Tokar, Brian. İklim Adaletine Doğru. Çev. Sezgin Ata. İstanbul: Öteki Yayınevi, 2014. Kuran, Evrim. Telgraftan Tablete: Türkiye’nin Dört Kuşağı. İstanbul: Destek Yayınları, 2018. McKibben Bill. Doğanın Sonu. Çev. Berna Göl ve İlksen Mavituna. İstanbul: Everest Yayınları, 2015. Russel, Bertrand. Aylaklığa Övgü. Çev. Mete Ergin. İstanbul: Cem Yayınevi, 2018. Vassaf, Gündüz. Cehenneme Övgü: Gündelik Hayatta Totalitarizm. Çev. Zehra Gençosman ve Ömer Madra. İstanbul: İletişim Yayınları, 2019. “Crash Course YouTube Kanalı”, “How To Argue – Philosophical Reasoning”: “Crash Course YouTube Kanalı”, “How To Argue – Induction & Abduction”: https://defterarkasi.com/2017/09/24/ad-hominem-nedir-ne-degildir/ İFA Youtube Kanalı, Safsata Savar Programı https://www.youtube.com/watch?v=b1Z9sJhCrPk&list=PL4sLdg6opbB6hikq23... https://yalansavar.org/2014/08/26/safsatalar/2 https://yalansavar.org/yalansavar-safsatalar-listesi/ https://yalansavar.org/2016/03/28/podcast-4-safsatalar-ve-sofistler/ Leo Murray, “Uyan Kafayı Ye, Sonra da Aklını Başına Topla”. |
|
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
|
Dökümanlar |
Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
|
|||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
ADET |
KATKI YÜZDESİ |
||
Vize |
1 |
50 |
||
Finalin Başarıya Oranı |
1 |
50 |
||
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
||
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
İletişim ve halkla ilişkiler alanında kuramsal bilgiye sahiptir. |
|
|
|
|
x |
|
2 |
Halkla ilişkiler alanıyla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Alanın gerektirdiği disiplinler arası konularda bilgi ve bilinç sahibidir. Bu konuların halkla ilişkilerle ilişkisini kavrar. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Alanıyla ilgili etkili İngilizce sunum yapabilir. |
|
|
|
|
X |
|
5 |
Alanın gerektirdiği dijital yeterliliklere sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
6 |
Halkla ilişkiler alanının gerektirdiği yaratıcı düşünme becerisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
7 |
Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri ekip çalışması içerisinde değerlendirerek sektörde işbirliği yapılan kurumlara uygular. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Halkla ilişkiler alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
|
|
|
X |
|
|
10 |
Halkla ilişkiler mesleğini etik kurallara bağlı kalarak uygulama ve geliştirme bilincine sahiptir. |
|
|
|
|
x |
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
2 |
30 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
|
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
|
Kısa Sınav |
- |
- |
- |
|
Ödev |
1 |
1 |
1 |
|
Final |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü |
|
|
50 |
|
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
2 |
|
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
2 |