Derslerde, öğrenciler, tarihsel bir dönemin sanat faaliyetlerini, yaşam ve düşünce biçimlerini estetik öğretiler çerçevesinde ilişki kurarak analiz eder, karşılaştırır ve tartışır. Öğrencilerin, sanat hareketleri ve estetik değişimler konularında bilgi sahibi olmaları ve alanda analitik düşünme becerisini edinmeleri beklenir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Sanat ve estetik arasında ilişki kurar. |
7, 9 |
1, 2 |
C |
2) Etkin bir sanat görüşü kazanır. |
1, 3, 6 |
1, 2 |
C |
3) Sanatsal, kültürel bilgi ve değerler ile ilişki kurar sorgulayıcı yaklaşım geliştirir. |
1, 7, 8 |
1, 2 |
C |
4) Sanatı oluşturan öğeler, uygulama alanları, kuralları ve ilkeleri, temel kavramları, tarihi bağlamı görme biçimleri, sanat yapıtlarını inceleyebilmek için gerekli araştırma, okuma ve sunma yöntemlerini öğrenir. |
1, 8, 9 |
1, 2 |
C |
5) Kültür varlıkları ile ilgili edindiği bilimsel bilgiyi çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygular. |
3, 4, 8, 9 |
1, 2 |
C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders içeriği, yöntemi, malzemeler, önerilen kaynaklar, sınav yöntemi genel bilgi |
|
2 |
Sanat ve Estetik |
İsmail Tunalı, Grek Estetik’i: 2. Bölüm Sanat Felsefesi, Sy.69-129 |
3 |
İlkçağ Sanatı ve Estetiği /Erken Hristiyan ve Bizans Sanatı/İslam Sanatı |
Platon, Sokrates, Aristoteles, Platinos |
4 |
Ortaçağ Avrupa Sanatı ve Estetiği Ön Rönesans dönemi |
Ortaçağda estetik, Augustinus, Thomas Aquinas E.H. Gombrich, The Story of Art, Chapter 1, Chapter 2 |
5 |
15. ve16.yy: Gerçekliğin Keşfi/ Yeniçağ (Rönesans) Sanatı (1453-1789) ve Estetiği |
Chapter 12-18 |
6 |
16.-18.yy :Rönesans ve Sonrası Oluşan Bazı Sanat Akımları/Maniyerizm, Barok, Rokoko |
Baumgarten’in estetik anlayışı Chapter 12-20 |
7 |
18.yy sonu: Gelenekten Kopuş /Neo-Klasisizm, Romantizm |
Empirism/ İngiliz deneyimciliği (Hutcheson, Hume) ve Alman idealizminin (Kant, Fichte, Schelling, ve Hegel) ve Friedrich Schiller, Nietzsche’nin estetikçi yaklaşımları Chapter 21-23 |
8 |
Vize Sınavı/ Ödev teslimi |
|
9 |
Modernizm, 19.Yüzyıl Sanat Akımları ve Estetiği/Toplum, Sanat ve Estetik |
17-19.yyLeibniz, Baumgarten ve İngiliz deneycilerine göre estetik, 19.yy’da Hegel’in etkisi, 19.yy’ın ikinci yarısında ortaya çıkan olgucu estetikçiler (ruh bilimsel ve toplum bilimsel araştırmalar) |
10 |
19.Yüzyıl Sanat Akımları/Realizm, Barbizon okulu, Empresyonizm, Art Nouveau, Art and Craft |
Chapter 24-27 |
11 |
Postmodernizm, Sanat ve Estetik: Sanatın Doruğu Kabul Edilen 1930’lar/ Modernizm’den Postmodernizm’e 1960’lar./ Bilgisayar Teknolojileri ve 1990’lar. |
Postmodern estetik/Feminist Estetik Teori
|
12 |
20.Yüzyıl Sanat Akımları /Günümüz Sanat Anlayışını Oluşturan Temel Kavramlar: Minimal sanat, Kavramsal sanat, Fluxus, Earth Art, Performans sanatı, Happenning, Video Art |
Avangard estetik/Makine estetiği/Meta estetiği |
13 |
Medya Sanatı/ Yeni Medya Sanatı/ Teknolojik Dönüşümlerin Estetik Anlayışına Etkileri |
Dijital Estetik/ Lev Manovich, Christiane Paul, Bruce Wands |
14 |
Dijital Sanat/ Dijital Sanatın Formları ve Sınıfları: Dijital Heykel, Dijital Enstalasyon ve Sanal Gerçeklik, Performans Müzik ve Ses Sanatı, Dijital Animasyon ve Video, Yazılım, Veri Tabanı ve Oyun Sanatı, Net Sanatı |
İlişkisel/Deneyimsel Estetik Teori/Duygu Estetiği/ Politik Estetik Teori |
15 |
Türkiye’de Yeni Medya Sanatı |
Ali Mihrabi, Bager Akbay, Candaş Şişman, Genco Gülan, Osman Koç, Selçuk Artut sanatçıları ve Today’s Art festival kurucusu Olof Van Winden |
16 |
Final Sınavı/Ödev teslimi |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
E.H. Gombrich, The Story of Art, İsmail Tunalı, Estetik, İsmail Tunalı, Grek Estetik’i Norbert Lynton, The Story of Modern Art, 1980,1989 Phaidon Press Limited, Çeviri: Norbert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, 2004, 3. baskı Michael Kelly, Estetik Ansiklopedisi, 2014 |
Diğer Kaynaklar |
Stanford Encyclopedia of Philosophy Look at student website about Guillaume Appolinaire and Surrealism http://pages.emerson.edu/courses/fall99/ma547 Simon Penny, "Consumer Culture and the Technological Imperative: The Artist in Dataspace' Pierre Levy, "The Art of Cyberspace" Anne Balsamo, "On the Cutting Edge" John G. Hanhardt: "De-Collage/Collage: Notes Toward a Reeaxamination of the Origins of Video Art" Heiner Stachelhaus: 'The Expanded Concept of Art" Don Slater, "Domestic Photography and Digital Culture" Estetik, Avner Ziss, Avangard Kuramı, Peter Bürger 1940’tan Günümüze Sanat - Varlık Stratejileri, Jonathan Fineberg. Adnan Turani, Çağdaş Sanat Felsefesi G. Skirberkk&N.Gilje, Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi İsmail Tunalı, Felsefenin Işığında Modern Resim/Modern Resimden Avangard Resme John Perry Barlow "Censorship 2000" Serpil KAPAR, Günümüz Görsel Sanatında Çağdaşlık Analizleri ve Estetik Teoriler/Analysıs Of Contemporaneıty And Theorıes Of Aesthetıcs In Today’s Vısual Arts Aysun Cançat, Yeni Medya Sanatı Üzerine, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi Journal of the Fine Arts Institute, (GSED), Sayı/Number 40, ERZURUM 2018, 165-178 Orhan Cebrailoğlu, Modern/Postmodern Sürecinde Plastik Sanatlarda Estetik Arayışlar ve Sanatçının Avangard TutumuEsthetic Reseraches At Plastic Arts And The Avangarde Manner Of The Artists On modern/Postmodern Period, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 1 (2009) 127-139 W. F. Haug, Küreselleşmenin Motoru Olarak Meta Estetiği, , Çeviri: Emir H. Ülger, Dört Öge-Yıl 4-Sayı 9-Nisan 2016, http://static.dergipark.org.tr/article-download/45cf/48c8/6b6f/imp-JA27RA54UM-0.pdf? Ebru WINEGARD, Dijital Medya Teknolojilerinin Sanatın Ve Tasarımın Yaygınlaşmasındaki Yeri Ve Önemi, http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/ET000489.pdf |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dokümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
100 |
Kısa Sınav |
|
|
Ödev |
|
|
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
İletişim ve halkla ilişkiler alanında kuramsal bilgiye sahiptir. |
|
X |
|
|
|
2 |
Halkla ilişkiler alanıyla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. |
X |
|
|
|
|
3 |
Alanın gerektirdiği disiplinler arası konularda bilgi ve bilinç sahibidir. Bu konuların halkla ilişkilerle ilişkisini kavrar. |
|
|
|
|
X |
4 |
Alanıyla ilgili etkili İngilizce sunum yapabilir. |
|
|
|
|
X |
5 |
Alanın gerektirdiği dijital yeterliliklere sahiptir. |
|
X |
|
|
|
6 |
Halkla ilişkiler alanının gerektirdiği yaratıcı düşünme becerisine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
7 |
Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
8 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri ekip çalışması içerisinde değerlendirerek sektörde işbirliği yapılan kurumlara uygular |
X |
|
|
|
|
9 |
Halkla ilişkiler alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
|
X |
|
|
|
10 |
Halkla ilişkiler mesleğini etik kurallara bağlı kalarak uygulama ve geliştirme bilincine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Sınıf içi çalışma |
|
|
|
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
114 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4,56 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |