Bu ders, Kültür-Sanat haberciliğinin genel hatları ile anlatılmasını ve muhabirinin niteliklerini, çalışma koşullarını ve doğru haber kaynağına ulaşabilmeninim yöntemlerini açıklar. Ülkemizde ve diğer ülkelerdeki kültür sanat gazeteciliği karşılaştırılmalı örneklerle tartışır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kültür, sanat ve iletişim kavramını tanımlar. | 1,2,3 | 1, 2 | A,C |
Kültür-Sanat haberciliğini ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | 2,3,4 | 1, 2 | A,C |
Toplumsal, kültürel, tarihsel gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar. | 3,5,6 | 1, 2 | A,C |
Ülkemizde ve dünyadaki haber değişim ve dönüşümünü karşılaştırılmalı örneklerle analiz eder. | 3,5,6 | 1, 2 | A,C |
Kültür-sanat alanında haber yazma pratikleri edinir ve bu edinimi diğer mecralara yayabilir. | 2,3,7 | 1, 2 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Haberciliğin Değişim ve Dönüşümü | Fleming and the others.(2006). An Introduction to Journalism, London: Sage Publications |
2 | Kültür Sanat Haberciliği | TOKGÖZ, O. (2012). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge. |
3 | Kültür-Sanat Muhabirliği | Konuk getirilecek |
4 | Kültür-Sanat Servislerinin Yapısı | SUBAŞI, M.İ. (2013). “Basında ‘Kültür ve Sanat’a Gerek Var Mı?”. |
5 | İletişim, Kültür Aktarımı Çerçevesinde Medya ve İşlevleri | RİGEL Nurdoğan, İleti Tasarımında Haber, Der Yayınları, İstanbul, 2000. |
6 | Türkiye’de Kültür Sanat Haberciliğinin Genel Durumu | Genel Analizlerin Değerlendirilmesi |
7 | ARA SINAV | |
8 | Kültür-Sanat Haberi Yazım Teknikleri | Girgin, A. ve Özay, S. (2013). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları |
9 | Kültür Sanat Haberlerinde Genel Haber Yazma Süreci |
Marc Verboord, Giselinde, Kuipers, Susanne Janssen, “Institutional Recognition in the
Transnational Literary Field, 1955–2005,” Cultural Sociology 9 (2015) |
10 | Ulusal Gazetelerde Kültür Sanat Haberciliği | Kars, N. (2013). Haberin Tarihi, Kuramları, Söylemi ve Radyo Televizyon Haberciliği, İstanbul: Derin Yayınları |
11 | Uluslararası Gazetelerde Kültür Sanat Haberciliği |
Susanne Janssen ve Giselinde Kuipers
ve Marc Verboord, “Cultural globalization and arts journalism: The international orientation of arts and culture coverage in Dutch, French, German, and the U.S. newspapers, 1955 to 2005,” American Sociological Review 73 (2008) |
12 | Medyanın Kültür Sanat Haberciliğine Bakış Açısı | Jeanneney J. (2006). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. (Çev. Esra Atuk). İstanbul: YKY |
13 | Türkiye’deki Gazetelerde Kültür Sanat Haberlerinin Yer Alış Biçimi | |
14 | Online Habercilikte Kültür Sanatın Yeri | Toruk, İ. (2008). Gutenberg’den Dijital Çağa Gazetecilik Türkiye’de Haber Siteleri, İstanbul: Literatürk Yayınları, |
15 | Genel Tekrar ve Dersin Değerlendirmesi | Soru -cevap, tartışma |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Fleming and the others.(2006). An Introduction to Journalism, London: Sage Publications |
Diğer Kaynaklar |
Erdoğan, İrfan. (2004). Popüler Kültürde Gasp ve Popüler Kültürün Gayri
Meşruluğu, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Sayı:15, 67-96. Gezgin, Suat. (1999). Basınımızda Son Günlerde Gelişen Olaylar ve Bir Değerlendirme, İ.Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:9, 5-8 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Makale ve ders notları |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | - | - |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Seçmeli Ders |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir. | X | |||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | X | |||||
4 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | X | |||||
5 | Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder. | X | |||||
6 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. | X | |||||
8 | Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
9 | Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. | ||||||
10 | Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |