Ders, toplumları etkileyen Aydınlanma, Reform, Rönesans gibi büyük değişimler, işçi hareketleri, bağımsızlık mücadeleleri, bölgesel çatışma ve uzlaşma gibi mücadeleleri içermektedir. Ayrıca Türkiye’deki toplumu etkileyen önemli dönemler anlatılacak ve tartışılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Toplumsal hareketlerle ilgili temel kavramları tanımlar. | 3, 5, 6 | 1, 2 | A, C |
2) Kültürel ve toplumsal hareketlerin temel teorilerini tartışır. | 3, 5, 6 | 1, 2 | A, C |
3) Toplumsal hareketlerin ardındaki politik, demografik, kültürel, dini ve ekonomik sebepleri ayırt eder. | 3, 5, 6 | 1, 2 | A, C |
4) Farklı toplumsal hareket dönemlerini kendi şartlarıyla değerlendirir. | 3, 5, 6 | 1, 2 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Toplum, tarih ve kültüre genel bakış. |
2 | Ortaçağ’ın Temel Değerleri | Ortaçağ Avrupa ve Endülüs medeniyetlerinin karşılaştırmalı incelemesi. |
3 | Matbaanın İcadı, Rönesans ve Reform Hareketleri | Avrupa Rönesans’ı ve Reformun üç yorumcusu: Luther, Calvin, Münzer. |
4 | Aydınlanma Hareketi | Aydınlanmanın etkileri, Fransız devrimi, 1848 Avrupası |
5 | İşçi Hareketlerinin Tarihi | Sanayi Çağı, Paris Komünü, Karl Marx |
6 | Ulusal Bağımsızlık Hareketleri | Asya, Afrika ve Latin Amerika’daki Toplumsal Hareketler |
7 | Ara Sınav | |
8 | 1968 Gençlik Hareketi ve Yeni Politik Söylem | Prag Baharı, Sol Hareketler, Hippiler |
9 | Ortadoğu’da Ulus Devlet ve Çözülemeyen Sarmal: Filistin, İsrail ve İntifada dönemleri. | |
10 | Yeni Toplumsal Hareketler I | Feminist hareket, LGBT ve Çevre Hareketi |
11 | Yeni Toplumsal Hareketler II | Küreselleşme Karşıtlığı |
12 | Yeni Toplumsal Hareketler III | Dijital çağda örgütlenme |
13 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Toplumsal Mücadele | |
14 | Türkiye’de değişen Kent Kültürü ve Toplumsal Örgütlenmeler | |
15 | Toplumsal Hareketler ve Medya | |
16 | FİNAL |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Textbook will be given |
Diğer Kaynaklar |
Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim - Y. Doğan Çetinkaya (Der.)
Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler – Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.) Avrupa Devrimleri 1492-1992 – Charles Tilly Postcolonialism : an historical introduction / Robert, 1950- Young , Robert J.C. Young. The comparative imagination: on the history of racism, nationalism, and social movements / George M., 1934- Frederickson, George M. Frederickson. The Declaration of Independence: a global history /David Armitage. / David, Armitage, David Armitage. Palestine and the Arab-Israeli conflict / Smith,Charles D.,1936- , Charles D.Smith. Culture moves : ideas, activism, and changing values / Thomas R., 1952- Rochon , Thomas R. Rochon. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Sınavlar | Arasınav ve final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara sınav | 1 | 40 |
Katılım ve Tartışma | 1 | 10 |
Toplam | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazetecilik mesleğini, tarihsel, hukuki, siyasi, ekonomik, kültürel, sosyolojik ve ahlâki boyutlarıyla tanımlar. Medya, toplum ve iktidar arasındaki ilişkilerin bağlantısını kurar, gazeteciliğin çağdaş toplumlardaki önemini belirtir. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar. Medya alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri basılı ve görsel ortamda yayına hazırlar. | ||||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | Medyanın iletişim ve ifade özgürlüğünü, iletişim etiğinin temelleri çerçevesinde tanımlar. Yayınlanacak haberleri bu temeller doğrultusunda medyada kullanır. | ||||||
5 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | ||||||
6 | Kitle iletişimi alanındaki yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirerek dijital ortama uygun içerik hazırlar. | ||||||
7 | Küreselleşme sürecinde medya endüstrisinin iç ve dış paydaşlarını tanımlayarak değişen dinamiklerin altını çizer. | ||||||
8 | Medyada yer alan görüntüleri, kişisel, teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar. Bu bilgiler ışığında, görüntünün gücünü bilerek, medyada kullanılacak görsellerin seçimini uygular. | ||||||
9 | İletişim Biliminin prensiplerini ve kuramlarını tanımlar. Bu prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | ||||||
10 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlayarak basın hareketlerinin tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
Ara Sınav (vize) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 163 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |