Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu ders, önemli toplumsal, siyasi, ekonomik ve teknolojik gelişmelerden hareket ederek, Türk medya tarihini analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği:
Bu ders Türk medya tarihini, 19. Yüzyıldan itibaren tanık olunan kimi dönüm noktalarını merkez alarak gözlemlemeyi hedeflemektedir
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B: Deney C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye’de yazılı basını tarihsel gelişim sürecini yorumlar. | 1,10 | 1,2,3 | A,C |
2. Türkiye’de, medyanın gelişimindeki dönüm noktalarınısaptar. | 1,7, 10 | 1,2,3 | A,C |
3. Medya tarihinin analizinde kullanılan temel kavramları ifadeeder. | 1,9, 10 | 1,2,3 | A,C |
4. Türkiye’de çeşitli medya araçlarında yaşanan gelişmelerin öneminibelirtir | 1,7,10 | 1,2,3 | A,D |
5. Medyanın siyasi ve kültürel anlam ve öneminin altını çizer. | 1,10 | 1,2,3 | A,D |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: dünyada basının başlaması | |
2 | Osmanlı’da matbaanın kullanımı ve ilk süreli yayınlar | |
3 | Osmanlı’ya basının gelişi ve dönemsel şartlar | |
4 | İlk Gazeteler ve Haber ajansları | |
5 | Tanzimat Dönemi Basını: Jöntürkler’den İttihat Terakki Partisine | |
6 | İstibdat ve yasal sınırlamalar: Basın Kanunları | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Mütareke Basını | |
9 | Milli Mücadele ve yerel basın ilişkisi | |
10 | Basında ilk örnekler: Mizah ve kadın dergileri | |
11 | Çok partili dönemde Türkiye basını | |
12 | 1960 Düzeni ve 1980 Düzeni | |
13 | 1980 Sonrası Dönem: Türk medyasının son 30 yılı | |
14 | 1980 Sonrası Dönem: Türk medyasının son 30 yılı | |
15 | 2000 sonrası yeni gazetecilik |
Kaynaklar
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi- Hıfzı Topuz,
Türkiye’de Sözlü Basın Tarihi- Suat Gezgin Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi Türkiye’de Matbaa Basın ve Yayın- Alpay Kabacalı Dünyada ve Osmanlıda Basının Tarihsel Gelişimi- Cahit Özbay |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar | Dönem içinde öğrencilerle paylaşılacaktır |
Ödevler | |
Sınavlar | Arasınav ve Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 70 |
Kısa Sınav | 1 | 10 |
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medyanın demokrasideki rolünü tanımlar. Siyaset bilimi ile hukuk disiplinini kullanarak değişen ülke ve dünya gündemini değerlendirir. Medya, toplum ve iktidar arasındaki ilişkilerin bağlantısını kurar, gazeteciliğin çağdaş toplumlardaki önemini belirtir. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar. Bu metinleri basılı ve görsel ortamda yayına hazırlar. | ||||||
3 | Araştırma metodolojisi ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır. Bu alandaki bilgisiyle bilimsel içerikli yayınlar hazırlar | ||||||
4 | Medyanın iletişim ve ifade özgürlüğünü, iletişim etiğinin temelleri çerçevesinde tanımlar. Yayınlanacak haberleri bu temeller doğrultusunda medyada kullanır. | ||||||
5 | Ulusal ve uluslararası gazetecilik organizasyonlarının belirlediği etik ilkeleri değerlendir. Haberleri medyada, bu ilkeler ışığında inşa eder. | ||||||
6 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | ||||||
7 | Kitle iletişimi alanındaki yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir. | ||||||
8 | Küreselleşme sürecinde medya endüstrisinin dönüşümünü ve değişen dinamiklerinin altını çizer. | X | |||||
9 | Yazılı basın, elektronik gazetecilik, radyo, televizyon ve dijital platformda yer alan temel yönetim stratejilerini yorumlar. | ||||||
10 | İletişim ve sosyal bilimler alanlarında edindiği kuramsal bilgiyi, gazetecilik pratiğinde kullanır. | ||||||
11 | Medyada yer alan görüntüleri, kişisel, teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar. Bu bilgiler ışığında, görüntünün gücünü bilerek, medyada kullanılacak görsellerin seçimini uygular. | ||||||
12 | Medya alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak haberleri hazırlar. Bu haberleri düzenler ve yayına aktarır. | ||||||
13 | Yaratıcı ve özgün içerik hazırlar ve farklı mecralarda kullanır. | ||||||
14 | Kitle iletişim kuramlarını tanımlar. Bu kuramlar ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | ||||||
15 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar. | X | |||||
16 | İngilizceyi kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | ||||||
17 | Türk Dili ve Edebiyatı’nın temel dil bilgisi kurallarını tanımlar. Yayınlanacak haberi, Türkçe’nin temel kurallarına uygun şekilde düzenler. | ||||||
18 | İletişim Biliminin prensiplerini ve kuramlarını tanımlar. | ||||||
19 | Yeni iletişim araçlarıyla dijital ortama uygun içerik hazırlar. | ||||||
20 | Gazetecilik mesleğini, tarihsel, hukuki, siyasi, ekonomik, kültürel, sosyolojik ve ahlaki boyutlarıyla tanımlar. | X | |||||
21 | Gazetecilik alanında ulusal ve uluslararası yayınları analiz eder. | ||||||
22 | Medya endüstrilerindeki iç ve dış paydaşları tanımlar |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 8 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
2