• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
JRN 104
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Toplumsal bir inşa olarak haberin üretim ve alımlanması hakkında öğrencilere eleştirel bir değerlendirme olanağı tanımak.
Dersin İçeriği: 

Habercilik uygulama ve örnekleri üzerinden haberin toplumsal bağlamda üretimini ve alımlanmasını koşullayan süreç ve yaklaşımlar tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Olay İncelemesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Haberin bir anlatı türü olarak ortaya çıkışını tarihsel bağlamda çözümler. 2, 5, 6 1, 2, 3 A
2) Gazeteci kimliğinin ve meslekî uygulamaların gelişim sürecini kavrar. 2, 5, 6 1, 2, 3 A
3) Haberin gerçeklik ve ideolojiyle kurduğu ilişkiyi inceler. 1, 2, 10 1, 2, 3, 12 A, C
4) Toplumbilimsel kuramların habere yaklaşımı hakkında bilgi sahibi olur. 3, 4, 5 1, 2, 3 A, C
5) Haber üretim ve alımlama süreçlerini kavrar. 2, 3, 7 1, 2, 3, 12 A, C
6) Medya endüstrisinin koşullarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. 2, 3, 7 1, 2, 3, 12 A, C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık 
1 Temel kavramlara giriş Haftalık içerik paylaşılacaktır.
2 İletişim ve toplumbilim ilişkisi  
3 Toplumsal kuramlar I: liberal paradigma  
4 Toplumsal kuramlar II: Marksist paradigma  
5 Toplumsal kuramlar III: fenomenolojik paradigma  
6 Haber odası etnografileri  
7 Toplumsal bir kurum olarak gazetecilik  
8 Ara sınav haftası  
9 Haberin alımlanması: ideoloji, söylem ve temsil  
10 Haber türleri üzerine tartışma I: suç ve şiddet  
11 Haber türleri üzerine tartışma II: siyaset ve ekonomi  
12 İktidar, toplumsal denetim ve seçicilik  
13 Haberin toplumsal yankıları  
14 Gazetecilik ve aktivizm  
15 Genel değerlendirme  
   

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu
  1. Altheide, D. L. (1976). Creating reality: How TV news distorts events. SAGE.
  2. Belair-Gagnon, V. (2015). Social media at BBC News: The re-making of crisis reporting. Routledge.
  3. Benson, R. & Neveu, E. (2005). Bourdieu and the journalistic field. Polity Press.
  4. Bourdieu, P. (1998). On television. New Press.
  5. Chalaby, J. K. (1998). The invention of journalism. Macmillan Press.
  6. Dursun, Ç. (2013). TV haberlerinde ideoloji. İmge.
  7. McNair, B. (1998). The sociology of journalism. Arnold.
  8. Schudson, M. (2003). The sociology of news. W. W. Norton & Company.
  9. Tuchman, G. (1980). Making news: A study on the construction of reality. The Free Press.
  10. Usher, N. (2014). Making news at The New York Times. University of Michigan Press.
Diğer Kaynaklar Haftalık okumalar YULearn’e yüklenecektir.
         

 

 

 

 

 

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar https://yulearn.yeditepe.edu.tr/
Ödevler Paylaşılabilir
Sınavlar Paylaşılamaz

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Final Sınavı 1 40
Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   50
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   50
Toplam   100

 

 

 

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar.       X    
2 Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir.         X  
3 Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar.         X  
4 Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar.   X        
5 Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder.         X  
6 Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır.       X    
7 Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. X          
8 Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir.   X        
9 Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. X          
10 Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi kullanarak bilimsel makaleler hazırlar.     X      

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15X toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 5 75
Ödev/Sunum 1 2 2
Ara Sınav 1 2 2
Final     124
Toplam İş Yükü     4,96
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5
Hiçbiri