Ders kapsamında haber medyası ve eğlence medyası metinleri etik yaklaşımlar çerçevesinde çözümlenir, tartışılır ve değerlendirilir; etik ve etik dışı uygulamalar betimlenir. Vaka analizleri üzerinden saptanan etikdışı sorunlara etik çözümler getirilir. Doğruluk, hesap verebilirlik, nesnellik, gerçek, ifade özgürlüğü, kamu çıkarı, özel hayat, farklılık, eşitlik, toplumsal cinsiyet-ırk-etnisite temsilleri gibi kavramlar; haber kaynakları, mülkiyet ilişkileri, habere konu olan kişi ve kurumlar gibi temel bileşenler; etik kodlar, özdenetim, meslek örgütleri ve yasal denetim mekanizmaları gibi kurumlar tanımlanır, tartışılır, birbirleriyle ilişkilendirilir ve medya metinleri üzerindeki etkileri değerlendirilir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Etik, ahlak, hukuk ve din gibi kurumların toplumsal örgütlenme açısından benzerlikleri ve farklılıkları ile ilgili saptamalar yapar. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15,19 | A,C |
2) Temel etik kuramlarını, yaklaşımlarını ve ilkelerini tarihsel bağlamlarıyla okur ve konumlandırır. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15 | A,C |
3) Etik meselelerde anlaşmazlıkların ve farklılıkların mümkün olduğunu bilir. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15,19 | A,C |
4) Etiğin bir alt dalı olarak medya etiğinin temel kavramlarını ve uygulama alanlarını ifade eder. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15,19 | A,C |
5) Medyadaki görsel, işitsel ve yazılı metinlerdeki etik dışı uygulamaları saptar, betimler, çözümler. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15,19 | A,C |
6) Medyadaki etik sorunları eleştirel akıl yürütme becerileri ile ve farklı açılardan tartışır. | 2, 8, 11 | 1,2,5,6,11,15,19 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Genel açıklamalar. Dersin gerekleri. Etik kavramının kökeni. Etik ve ahlak ilişkisi.
‘Etik karar verme süreçleri’ başlığı altında temel etik yaklaşımların tartışılması. Sissela Bok’ın etik tartışma modeli. |
|
2 | Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Aristoteles ve Erdem Etiği Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Kant ve Görev Etiği |
Okuma: Patterson & Wilkins, pp. 1-15
J.C. Merrill, pp. 3-32 |
3 |
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Bentham, Mill ve Faydacı Etik
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri: Etzioni ve Ortaklaşmacı Etik
Medya Etiğinin Kuramsal Temelleri Genel Değerlendirme: Deontolojik, Teleolojik ve Öznel Etik Yaklaşımlar |
Okuma:
Patterson & Wilkins, pp. 1-15 J.C. Merrill, pp. 3-32 Ödev: Medya Takibi |
4 |
Yaygın Medyada Etik, Özgürlük ve Hesapverebilirlik
Bireysel Özgürlük, Etik ve Haber Değerleri |
Okuma: Gordon & Newton, pp. 33-54
Kittross & Gordon, pp. 59-80 Ödev: Medya Takibi |
5 |
Medya Eşik Bekçileri ve Yönlendirme: Gerçek, Hakkaniyet ve Nesnellik
Medyada ‘Doğruluk’ ve ‘İçerme’ Etiği |
Okuma:
Kittross & Gordon, pp. 93-159 Ödev: Medya Takibi |
6 |
Medyada Etik Kodlar, İzleyici/Okur Temsilciliği, Ombudsman ve Meslek Örgütleri
|
Okuma: Gordon & Dorsher, pp. 166-184
Ödev: Medya Takibi |
7 | Münazara 1: Haberler ve Haber Etiği | Ödev: Medya Takibi |
8 | Vize sınavı | |
9 |
Yeni Teknolojiler ve Etik
Dijital İçerikler, Üretimler ve Etik |
Okuma: Singer & Dorsher, pp. 213-232
Babcock, Gordon & Kittross pp. 237-251 Ödev: Medya Takibi |
10 |
Medya Etiği ve Ekonomi Piyasası
Medyaya Erişim: Enformasyona Ulaşma ve Dağıtım Etiği |
Okuma: Kittross & Gordon pp. 256-298
Gordon& Babcock, pp. 306-317 Ödev: Medya Takibi |
11 |
Dijital Çağda Özel Hayat ve Kamu Çıkarı
İkna İletişimi Etiği: Reklam, Halkla İlişkiler ve Pazarlama |
Okuma: Gordon, Kittross & Newton, pp. 333-375
Gade & Gordon, pp. 383-404 Ödev: Medya Takibi |
12 | Münazara 2: Reklam, Halkla İlişkiler ve Pazarlama ve Etik | Ödev: Medya Takibi |
13 |
Infotainment, Magazin Haberciliği, Gerçeklik ve Etik
Eğlence Medyası ve Etik Şiddet ve Cinsellik Temsilleri |
Okuma: Gordon & Babcock, pp. 432-454
Ödev: Medya Takibi Kitross ve Gordon pp. 461-484 Ödev: Medya Takibi |
14 | Münazara 3: Toplumsal Cinsiyet Temsilleri ve Etik | Ödev: Medya Takibi |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Final |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Belgeseller:
* Orwell Rolls in His Grave, Director: Robert Kane Pappas, 2004. 1 Hour 46 Minutes. * Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, Director: Robert Greenwald, 2004, 75 Minutes. Kurmaca filmler: * All The President’s Men (1976), dir. Alan J. Pakula * Under Fire (1983), dir. Roger Spottiswoode * Salvador (1986), dir. Oliver Stone * The Paper (1994), dir. Ron Howard * 15 Minutes (2001), dir. John Herzfeld * Good Night, and Good Luck (2005), dir. George Clooney |
Materyal Paylaşımı
Diğer Kaynaklar |
|
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Belgeseller, Kitaplar, Örnek Vaka Dosyaları |
Ödevler |
|
Sınavlar | Kaynaklar açık, tartışmaya dayalı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Münazara | 3 | 30 |
Ödev | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir. | X | |||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | X | |||||
4 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | X | |||||
5 | Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder. | X | |||||
6 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. | ||||||
8 | Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
9 | Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. | ||||||
10 | Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Münazara | 3 | 3 | 9 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |