• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
JRN 261
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Dersin amacı, haber kurgusunun temel ilkelerini, kurallarını, yöntemlerini ve tekniklerini anlamayı ve geliştirmeyi sağlamaktır. Bu bağlamda ders, Doğrusal Olmayan (Non-Linear) yazılımların, haber ve belgesel yapımları ile dijital video kurgusunda nasıl kullanılması gerektiğine odaklanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Bu ders, haberciliğe özgü kurgu becerilerini, tekniklerini ve konseptlerini, teorik yaklaşım ile destekleyen pratik merkezli bir içeriğe sahiptir. Ders boyunca, bir bilgisayar yazılımı aracılığı ile görüntü, ses, grafik, yazı ve efektler kullanılarak anlamsal ve estetik bir bütünlük oluşturacak haberlerin ve videoların üretimi uygulamalı olarak gösterilmektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 2: Tartışmalı Ders, 9: Gösterim, 13: Saha / Arazi Çalışması, 14: Laboratuvar, 15: Ödev, 20: Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, C: Ödev, E: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Haber medyasındaki prodüksiyon ve post-prodüksiyon süreçlerine hakim olur. 2, 4, 7, 9 1, 2, 9, 15 A, C, E, F
2) Haber üretim sürecinde kurgunun önemini kavrar ve bu alandaki kavram ve terminolojiye hakim olur. 1, 3, 4, 7, 9 1, 2, 9, 13, 14, 15, 20 A, C, E, F
3) Haber metinlerini görsel ve işitsel materyaller kullanarak özgün bir şekilde kurgular. 2, 4, 7, 9 1, 2, 9, 13, 14, 15, 20 A, C, E, F
4) Görsel ve işitsel materyalleri, İnternet ve sosyal medya gibi farklı medya ortamlarına uygun olarak tasarlar ve kurgular. 2, 4, 7, 9 1, 2, 9, 13, 14, 15, 20 A, C, E, F

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin Kapsamı, Gereklilikleri ve Akışı  
2
  • Analog Kurgudan Dijitale Kurguya Geçiş: Kavramlara ve Kurgu Terminolojisine Bakış
  • Dijital teknolojiler haberciliği nasıl dönüştürdü?

MacOS ve Adobe Premire Pro CC’nin Genel Arayüzünün ve Ayarlarının İncelenmesi

 
3
  • Haber Görüntü Kaynaklarına Bakış
  • Kurguya Giriş: Yeni Bir Proje Oluşturulması

Haberin Görüntü Diline Bakış

Örnek Haberlerin İncelenmesi
4 Televizyon Haberlerinde Temel Kesme ve Geçiş Türleri, Teknikleri ve Yöntemleri Örnek Haberlerin İncelenmesi ve Uygulanması
5 Televizyon Haberlerinde Temel Kesme ve Geçiş Türleri, Teknikleri ve Yöntemleri  
6 Haberde Ses Tasarımı Örnek Haberlerin İncelenmesi ve Uygulanması
7 Haber Çeşitleri: Görüntü ve Ses ile Haber Dilini Oluşturmak Örnek Haberlerin İncelenmesi ve Uygulanması
8 Ara Sınav  
9 Haberde Yazı: Metin ve Başlık Ekleme ve Hareketlendirme Örnek Haberlerin İncelenmesi ve Uygulanması
10 Haberde Yazı: Metin ve Başlık Ekleme ve Hareketlendirme Örnek Haberlerin İncelenmesi ve Uygulanması
11 Grafikleri ve Durağan Resimleri Hareketlendirme;
Bölünmüş Ekran Uygulaması
 
12 Videonun Manipule Edilmesi: Hız Değiştirme, Ters Çevirme;

Haberde Sansür için Kullanılan Video Efektlerine Bakış (Gaussian Blur ve Mosaic)

 
13 Renk Teorisi ve Renk Düzenleme; Birleştirme (Compositing) Tekniği: Yeşil Perde Silme, Arka Plan Ekleme ve Maskeleme Tekniği  
14 Dışarı Aktarma Ayarları; Temel Video Sıkıştırma ve Çevirme Teknikleri; Dinamik Bağlantı: Premiere Pro CC ile After Effects CC, Audition CC ve Media Encoder Kullanımı  
15 Haberde Animasyon Teknikleri: Temel Düzeyde Hareketli Görüntü ve Görsel Efekt Uygulaması  
16 Final Sınavı  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar
  • Browne, S. E. (1998). Nonlinear editing basics: Electronic film and video editing. Boston: Focal Press
  • Kaptan, A. (1999). Radyo-televizyon haberciliği ve metin yazma-röportaj teknikleri. İstanbul: Maltepe Üniversitesi
  • Thompson, R. (2004). Grammar of the edit (4th ed.). New York: Focal Press
  • Sokolov, G. A. (2007). Sinema ve televizyonda görüntü kurgusu. (2. baskı). (S. Aslanyürek, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tokgöz, O. (2008). Temel gazetecilik. (8. baskı). Ankara: İmge Kitapevi.

 

Video: Haberlerden seçilen örnek görüntüler.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dökümanlar Google Classroom
Ödevler Google Classroom
Sınavlar Google Classroom

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 70
Ödev 1 30
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. X        
2 Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir.       X  
3 Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar.   X      
4 Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar.         X
5 Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder.     X    
6 Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır.          
7 Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular.         X
8 Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir.          
9 Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar.         X
10 Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar.          

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Final Projesi 1 15 15
Toplam İş Yükü     126
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,04
Dersin AKTS Kredisi     5
Hiçbiri