Bu derste bellek, toplumsal bellek konuları, toplumsal olayların ve travmaların hatırlanması, hatırlamanın unutulması ya da üstesinden gelme biçimleri, belleğin oluşumundaki değişkenler, farklı toplumsal yapılarda belleğin oluşumu gibi konuların tartışılması amaçlanmaktadır. Medyanın tarihin ve belleğin oluşumundaki rolü, hatırlama ve unutmadaki rolü de tartışılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Toplumsal olayların nasıl aktarıldığını tarih, sosyoloji ve psikoloji perspektiflerle tanımlar | 3, 5 | 1, 19 | A |
2. Farklı toplum yapılarının hatırlama biçimlerini ifade eder. | 3 | 1 | A |
3. Toplumların hatırlama biçimini analiz eder | 3, 5, 6 | 1 | A |
4. Dünyadan ve Türkiye’den örneklerle hatırlama ve yüzleşmenin topluma etkisini tartışır. | 3, 5 | 1, 13 | C |
5. Belleğin oluşumunda etkili olan toplumsal dinamikleri değerlendirir | 3, 6 | 1, 19 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: | Dersin anlatımı ve ders izlencesi paylaşımı |
2 | Belleği Tanıyalım: Neyi Nasıl Hatırlar? | Boyer, Pascal and Wertsch, James V. (2009), Collective Memory , Memory In Mind and Culture, New York: Cambridge Uni Press |
3 | Toplumsal Hafızaya Teorik Bakış | Assman, Jan (2011), Memory Culture, Cultural Memory and Early Civilization The Theoretical Basis, Part 1, New York: Cambridge uni Press. pp. 15- 33. |
4 | Toplumsal Hafızaya Teorik Bakış | Assman, Jan (2011), Forms Of Collective Memory, Cultural Memory and Early Civilization The Theoretical Basis, Part 1, New York: Cambridge uni Press. pp.34- 69. |
5 | Kimlik ve Bellek |
Stanley B. Klein and Shaun Nichols. (2012), Memory and the Sense of Personal Identity, https://www.jstor.org/stable/23321780?seq =1&cid=pdf-reference#references_tab_contents
|
6 | Mekan ve bellek |
Halbwachs , Maurice. Space And The Collective Memory, The Collective Memory, http://web.mit.edu/allanmc/www/hawlbachsspace.pdf
Parmaksız Yelsalı, P. M, Belleğin Mekanından Mekanın Belleğine: Kavramsal Bir Tartışma https://orcid.org/0000-0001-7659-4077 Saha Çalışması: Mekan ve Bellek Çalışması |
7 | Dijital bellek: Dijital toplumlarda hatırlama ve sosyal medya belleği | Hoskins, Andrew (2017), The Restless Past: An Introduction to Digital Memory and Media, 10.4324/9781315637235-1 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kaybın belleği: Anma ve yas |
Ders Notu
Konuk Konuşmacı |
10 | Bellek Politikası | Storey, John (2003), The politics of memory, www.jstor.org/stable/j.ctt155jfm0.10 |
11 | Travma: Geçmişle yüzleşme ve hesaplaşma | Neiger, Motti and Others, The Democratic Potential of Mediated Collective Memory, On Media Memory, Collective Memory in a New Media Age, Palgrave Macmillan, |
12 | Hafıza ve Kültür | Boyer, Pascal and Wertsch, James V. (2009), How Does Memory Shape Culture? , Memory In Mind and Culture, New York: Cambridge Uni Press.. |
13 | Medyada hatırlama: Popüler imgeler |
Neiger, Motti and Others, Media Memory and Popular Culture, On Media Memory, Collective Memory in a New Media Age, Palgrave Macmillan,
- Ders Notu |
14 | Bellek ve Gazetecilik/ Medya | Neiger, Motti and Others, Media Memory, Journalism, and Journalistic Practice, On Media Memory, Collective Memory in a New Media Age, Palgrave Macmillan, pp. 189- 212. |
15 | Fotoğraf ve Bellek |
Haber Fotoğrafı İnceleme
Okuma: Susan Sontag, Başkalarının Acısına Bakmak |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Assman, Jan (2011), Memory Culture, Cultural Memory and Early Civilization The Theoretical Basis, Part 1, New York: Cambridge uni Press.
|
Diğer Kaynaklar |
Boyer, Pascal and Wertsch, James V. (2009), How Does Memory Shape Culture? , Memory In Mind and Culture, New York: Cambridge Uni Press..
Halbwachs , Maurice. Space And The Collective Memory, The Collective Memory, http://web.mit.edu/allanmc/www/hawlbachsspace.pdf Hoskins, Andrew (2017), The Restless Past: An Introduction to Digital Memory and Media, 10.4324/9781315637235-1 Neiger, Motti and Others, The Democratic Potential of Mediated Collective Memory, On Media Memory, Collective Memory in a New Media Age, Palgrave Macmillan, Parmaksız Yelsalı, P. M, Belleğin Mekanından Mekanın Belleğine: Kavramsal Bir Tartışma https://orcid.org/0000-0001-7659-4077 Stanley B. Klein and Shaun Nichols. (2012), Memory and the Sense of Personal Identity, https://www.jstor.org/stable/23321780?seq =1&cid=pdf-reference#references_tab_contents Storey, John (2003), The politics of memory, www.jstor.org/stable/j.ctt155jfm0.10 Susan Sontag, (2004), Regarding of the Pain of Others, Film: Shootig Dogs (2005) |
Materyal Paylaşımı
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 80 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Alan Ders |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir. | ||||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | X | |||||
4 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | ||||||
5 | Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder. | X | |||||
6 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. | ||||||
8 | Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
9 | Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. | ||||||
10 | Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |