Dersin Dili:
İngilizce
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu ders ile öğrenciye, haber toplamak ve tekniklerine göre haber yazmak yeterlikleri kazandırılacaktır.
Dersin İçeriği:
Ders, haberin tanımı ve haber değerinin tartışılması, haber yazım kuralları ve haberin unsurları, haber üslubu, 5N1K kuralı ile farklı haber yazma tekniklerinin ve haberin değerlendirilme aşamaları ile gerçekleştirilecektir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1- Ders, 2- Tartışmalı Ders, 15- Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerileri tanımlar. | 2, 7, 9, 10 | 1, 2, 15 | A,C |
2. Medyanın güncel olayları nasıl değerlendirdiğini ifade eder. | 2, 7, 9, 10 | 1, 2, 15 | A,C |
3. Edinilen bilgilerle haber hazırlar. | 2, 7, 9, 10 | 1, 2, 15 | A,C |
4. Farklı medya metinleri için gerekli haber toplama ve yazma tekniklerini uygular. | 2, 7, 9, 10 | 1, 2, 15 | A,C |
5. Farklı mecralardaki haberler için yazma ve ifade etme becerilerini pratik eder | 2, 7, 9, 10 | 1, 2, 15 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin içeriği ile ilgili bilgilendirme | |
2 | Haber nedir? Özellikleri nelerdir? Haber değeri tanımı ve örneklerle tartışılması | |
3 | Haber nedir? Özellikleri nelerdir? Haber değeri tanımı ve örneklerle tartışılması | |
4 | Haber toplama ve haber kaynakları (birincil- ikincil- ve diğer kaynaklar) | |
5 | 5 N 1 K kuralı ve habere uygulanması. | |
6 | Haber yazım kuralları (büyük-küçük harf, yüklem, kısaltma, sayı kullanımları) | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Haberin unsurları: başlık- üst başlık- spot- giriş- ara başlık- gövde | |
9 | Haber aktarma yolları: dolaylı- doğrudan | |
10 | Ters piramit tekniği ve haber uygulaması | |
11 | Düz piramit tekniği ve haber uygulaması | |
12 | Kare- dörtgen tekniği ve haber uygulaması | |
13 | Konuşma dili ve haber uygulaması | |
14 | Haberin doğrulanması ve değerlendirilmesi | |
15 | Genel değerlendirme | |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Inside Reporting: A Practical Guide to the Craft of Journalism, Tim Harrower
News Gathering and News Writing. Robert M. Haber Yazma Teknikleri- Prof. Dr. Atilla Girgin İngilizce-Türkçe Haber Çeviri Teknikleri- Aynur Özgür |
Diğer Kaynaklar |
http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/mei201u.pdf
Büyük Yazım Kılavuzu- Nijat Özön |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 2 | 20 |
Ödev | 4 | 30 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. | ||||||
2 | Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir. | X | |||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | ||||||
4 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | ||||||
5 | Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder. | ||||||
6 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır. | ||||||
7 | Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. | X | |||||
8 | Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
9 | Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. | X | |||||
10 | Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 4 | 1 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 164 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 | ||
1