Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı öğrencilerin sağlık ve bilim hakkında genel bir bilgi, beceri ve duyuşsal özelliklere sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği:
Bu ders sağlık ve bilimin gazetecilik mesleğine etkilerini anlamayı ve örneklerle tartışmayı içerir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Ders, 2: Tartışmalı Ders
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve bilim ile ilgili kavramları tanımlar. | 1,3,5 | 1,2 | A, C |
Sağlık ve bilimin bazı alanlarla (psikoloji, hukuk, medya, ekonomi) ilişkilerini analiz eder. | 3,4,5 | 1,2 | A, C |
Medyanın güncel sağlık haberlerini ve sağlık programlarını nasıl değerlendirdiğini ifade eder. | 2,5,8 | 1,2 | A, C |
Ulusal ve uluslararası profesyonel sağlık haberlerinin örneklerini yorumlar. | 5,6,8 | 1,2 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık haberleri |
Nutbeam D. (1998). Health promotion glossary. Health Promotion International, 13(4): 349-
364 |
2 | Sağlık muhabirleri |
COLEMAN, R., THORSON, E., WİLKİNS, L. (2011). “Testing The Effect of
Framing and Sourcing in Health News Stories”, Journal of Health Communication, 16: 941-954 |
3 | Sponsorlu sağlık sayfaları | ERSOY, Verda.; GÜLER, Mustafa. ve GİRİTLİOĞLU, Hakan. (2008). Sağlık Hiz-meti Sunumunda Reklam ve Tanıtım. Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları. |
4 | Sponsorlu Sağlık programları | ERSOY, V.; GÜLER, M. ve GİRİTLİOĞLU, H. (2008). Sağlık Hizmeti Sunumunda Reklam ve Tanıtım. Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları. |
5 | Sağlık haberlerinin bilgi kaynakları | KOLOĞLU, O. (1997). Halka Doğru Bilim: Türkiye’de Bilim Gazeteciliği. İstanbul: Türk Bilim Tarihi Kurumu. |
6 | Halkın sağlık haberlerine bakışı | ÇINARLI İnci (2008), Sağlık İletişimi ve Medya, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım |
7 | Sağlık haberciliği |
Eichler K, Wieser S, Brugger U. (2009). The costs of limited health literacy: A systematic
review. Int J Public Health, 54(5): 313–324. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Sağlık Haberciliğinde Kullanılan Dil | KOLOĞLU, Orhan. (1997). Halka Doğru Bilim: Türkiye’de Bilim Gazeteciliği. İstanbul: Türk Bilim Tarihi Kurumu. |
10 | Sağlık haberi yazımı |
Peerson A. and Saunders M. (2009). Health Literacy Revisited: What Do We
Mean and Why Does it Matter? Health Promotion International, (2009) 24(3): 285-296. |
11 | Sağlık Bilinci ve Medya | ERİNÇ, O. (1999). Sağlık Bilinci ve Medya. TÜBİTAK, TTB ve ESAM tarafından organize edilen 18-20 Haziran 1999 Kumburgaz İstanbul toplantısı kitabı. İstanbul: TÜBİTAK, TTB, ESAM. |
12 | Sağlık haberciliğinin denetimi | SEZGİN Deniz (2010), Sağlık İletişimi Paradigmaları ve Türkiye: Medyada Sağlık Haberlerinin Analizi, Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüs |
13 | Sağlık iletişimi | OKAY Ayla (2012), Sağlık İletişimi, İstanbul: Derin Yayınları |
14 | Sağlık haberleri ve sosyal medya | KUMBASAR Banu (2012). Sağlık İletişiminde Mesaj Tasarlamada Kültürel Faktörlerin Rolü, Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
15 | Sağlık haberciliğinin geleceği |
Abel T. (2007). Cultural Capital in Health Promotion. In Health and Modernity: The Role of
Theory in Health Promotion. Eds: McQueen, DV, Kickbusch I, Springer, New York. p. 43-73 |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | OKAY Ayla (2012), Sağlık İletişimi, İstanbul: Derin Yayınları KOLOĞLU, O. (1997). Halka Doğru Bilim: Türkiye’de Bilim Gazeteciliği. İstanbul: Türk Bilim Tarihi Kurumu LARSON, J.S. (1999). “The Conceptualization of Health”, Medical Care Research and Review, Vol. 56, No:2,123-136. |
Diğer Kaynaklar |
KREPS, G.L. vd. (1998). “The History and Development of The Field of Health
Communication”, Health Communication Research: A Guide to Developments and Directions, L.D. Jackson ve B.K. Duffy(der.) içinde. USA: Greenwood Press, s.1-15 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Sağlık haberleri ve sağlık iletişimi ile ilgili akademik makaleler |
Ödevler | Sağlık haberlerinin analiz |
Sınavlar | Ara sınav, Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | - | - |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Seçmeli Ders |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişimin temel kavramlarını, prensiplerini ve teorik yaklaşımlarını tanımlar. | X | |||||
2 | Gazetecilik mesleğini tanımlar; alanıyla ilgili araştırma ve bilgiyi kullanma, işleme ve yayma becerisini gösterir. | X | |||||
3 | Disiplinler arası konularda bilgi sahibi olur ve edinilen prensipler ışığında kitle iletişim araçlarının toplumsal etkilerini ve işlevlerini yorumlar. | X | |||||
4 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları ele alır. Bu kavramları gazetecilik mesleğiyle yerel, ulusal ve uluslararası boyutta ilişkilendirerek yorumlar. | X | |||||
5 | Toplumsal, siyasal, hukuki, kültürel, tarihsel ve ekonomik gelişmelerle gazetecilik alanı arasında ilişki kurar ve çağdaş toplumlarda gazeteciliğin gücünü ve önemini analiz eder. | X | |||||
6 | Medyanın tarihsel gelişim sürecini yorumlar, basının tarihi olay ve olgular üzerindeki etkilerini açıklama becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Gazetecilik alanında edindiği teknik ve teorik disiplini kullanarak metinleri ve görselleri farklı medya ortamlarına uygular. | ||||||
8 | Medya kuruluşlarının örgütsel, hukuki, finansal yapısını bilir ve medyayı hukuk ve etik kodları çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
9 | Yeni iletişim teknolojilerini gazetecilik pratiğiyle ilişkilendirir ve dijital ortama uygun yazılı ve görsel içerik hazırlar. | ||||||
10 | Gazetecilik alanında araştırma ve veri oluşturma yöntemlerini ele alır; bu disiplindeki bilgiyi bilimsel makaleler hazırlar. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
Hiçbiri